برگزاری آئین بزرگداشت روز مهندسی معدن در زنجان
14, مارس, 2016
یک خبر خوب برای بازار مواد معدنی
2, آوریل, 2016
برگزاری آئین بزرگداشت روز مهندسی معدن در زنجان
14, مارس, 2016
یک خبر خوب برای بازار مواد معدنی
2, آوریل, 2016

نظارت بیشتر بر معادن در اولویت کاری سازمان نظام مهندسی معدن زنجان

یکی از برنامه هایی که نظام مهندسی معدن زنجان در پیش گرفته است؛ نظارت بیشتر بر معادن است. درصدد هستیم گزارش های دقیق تری از اکتشاف معادن تهیه و بررسی کنیم تا در صورت نیاز از طراح اکتشاف خواسته شود که از عمل خود دفاع کند.

اتاق خبر– از آنجایی که معادن استان زنجان از رکود حاکم بر اقتصاد کشور در امان نمانده اند؛ سازمان نظام مهندسی معدن زنجان برنامه هایی را به منظور بهبود امور معدنکاران و کارگران معدن در نظر گرفته است که برای آگاهی از این سیاست ها گفت و گویی را با مهدی حمیدی رئیس نظام مهندسی معدن زنجان ترتیب داده ایم که در ادامه می آید.

عمده مشکلات معادن زنجان در سال ۹۴ چه مواردی بود و در جهت رفع آن چه برنامه هایی در پیش گرفته شده است؟

از آنجایی که نزدیک به ۲۶ معدن سنگ آهن کوچک مقیاس و البته در حدود ۲ معدن درجه ۲ نیز در استان زنجان وجود دارد؛ پایین آمدن قیمت سنگ آهن باعث شده که در بازار رقابتی هزینه های تمام شده استخراج بالا رود و هزینه های فروش کاهش پیدا کند که در نتیجه تعادل از بین رفته است. معادن استان زنجان نیز از رکود حاکم بر اقتصاد کشور در امان نمانده اند و تقاضای کم واحدهای تولیدی منجر به کاهش عرضه ماده معدنی در استان زنجان شده است.

در بحث محیط زیست و منابع طبیعی ۲ همایش برگزار شد که در یک فضای صمیمی نقطه نظرات معدن کاران به مسئولان محیط زیست ارائه و در مقابل نیز قانون هایی که مورد نظر فعالان زیست محیطی بود به اطلاع بهره برداران رسید بدین ترتیب تعامل سازنده ای بین این ۲ طیف ایجاد شد. همچنین در بحث نیروی انسانی، از آنجایی که مهارت لازمه کار معدنکاری است از معدنکاران دعوت شد که کارگران خود را به منظور گذراندن دوره های ایمنی معرفی کنند تا آن ها تحت آموزش های لازم قرار گیرند.

گفته شده که یکی از مشکلات موجود در معادن زنجان که باعث کاهش بهره برداری می شود؛ فرسودگی ماشین آلات است، در این زمینه چه اقدامی صورت گرفته است؟

یکی از راه هایی که از طریق آن می توان قیمت تمام شده را کاهش داد؛ نوسازی ناوگان و ماشین آلات موجود در معادن است که قطعا با این اقدام راندمان کار و میزان استخراج و بهره وری بالا می رود. البته متاسفانه به دلیل وجود رکود بر اقتصاد کشور، بهره برداران نتوانستند به درستی این قضیه را حل و فصل کنند. البته وعده داده شده که در سال ۹۵ به این مهم می رسیم که البته در این راستا صندوق بیمه سرمایه گذاری اعتبار خوبی جذب کرده و قرار است در سال آتی آن را به حوزه معدن تزریق کند تا بهره برداران به سمت خرید ماشین آلات معدنی گام بردارند.

در حال حاضر چه تعداد کارگر در معادن استان زنجان مشغول به کار هستند؟

به طور مستقیم بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ نفر در معادن استان زنجان مشغول به کار هستند و البته به طور غیرمستقیم این رقم بسیار بالاتر از این حد است و در واحدهای صنایع معدنی بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به طور مستقیم فعالیت می کنند. بخش بزرگی از کارگران در معدن انگوران و بخشی نیز در معادن سنگ آهن مشغول هستند و همچنین در معادن کوچک مقیاس نیز ۴ الی ۵ نفر و بسته به نیاز هر معدن تا ۱۰ نفر نیز مشغول به کار هستند.

مهمترین برنامه های نظام مهندسی معدن زنجان برای سال ۹۵ چیست؟

یکی از برنامه هایی که نظام مهندسی معدن زنجان در پیش گرفته است؛ نظارت بیشتر بر معادن است. درصدد هستیم گزارش های دقیق تری از اکتشاف معادن تهیه و بررسی کنیم تا در صورت نیاز از  طراح اکتشاف خواسته شود که از عمل خود دفاع کند. مزیت این اقدام این است که کارهای اکتشافی کامل تر انجام می شود و سرمایه گذار با میزان ریسک پذیری کار خود آشنا می شود. همچنین در این برنامه بر روی طراحی استخراج معدن تاکید شده است تا در بازار رقابتی مناسب معادن بتوانند به درستی موقعیت خود را حفظ کنند و به فعالیت خود ادامه دهند.

در بحث آموزش پرسنل نیز تاکید بر این است که اعضای نظام مهندسی با تکنولوژی و فناوری روز آشنایی پیدا کنند و به همین دلیل بازآموزی در دستور کار قرار گرفته است. در بحث نظارت بر حفاری چاه نیز قرار است اقدام مشترکی با سازمان آب منطقه ای انجام دهیم.

همچنین قرار است که تفاهم نامه سه جانبه ای بین نظام مهندسی معدن و سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره کل استاندارد استان زنجان منعقد شود تا بتوانیم هرچه بهتر به بهره برداران کمک کنیم و مسئول فنی خود را در محل مستقر کنیم. در این راستا  تلاش شد مسئول فنی معدن و مسئول کنترل کیفی در هم ادغام شوند تا به جای اینکه بهره بردار با ۲ نفر و به صورت پاره وقت کار کند با یک نفر تمام وقت کار خود را انجام دهد؛ در نتیجه راندمان کاری ارتقا و در هزینه های جاری صرفه جویی می شود.

پیش بینی شما از وضعیت معادن در سال ۹۵ چیست؟

قیمت سنگ آهن روند رو به صعودی داشته و همچنین هیأت های تجاری مختلفی به کشور وارد شده اند که در نتیجه می توان به آینده امیدوار بود. البته در این بین بیش از همه به شفافیت قانون نیاز داریم که این قضیه باعث ترغیب به شروع سرمایه گذاری خواهد شد. تغییر مداوم درقوانین سبب می شود که سرمایه گذار ریسک نکند و انگیزه ای برای ورود به فعالیت های اقتصادی نداشته باشد. معادن به صنعت ساختمان وابسته هستند و از آنجایی که در این صنعت پیشرفت چشم گیری داشته ایم می توان به آینده امیدوار بود.

منبع: اتاق خبر