اعلام دلایل تعدیل مثبت (کیمیا)
4, نوامبر, 2017
همایش صادرکنندگان برتر استان زنجان
16, نوامبر, 2017
اعلام دلایل تعدیل مثبت (کیمیا)
4, نوامبر, 2017
همایش صادرکنندگان برتر استان زنجان
16, نوامبر, 2017

در بازار جهانی مس و روی چه خبر است؟

تحلیلگران بازار کالا وقتی بازارهای فلزی را تحلیل می‌کنند، چند عامل را کنار یکدیگر قرار می‌دهند و با توجه به نقش هر یک از عوامل، برآورد خود را از روند بازار مطرح می‌کنند. موضوع عرضه و تقاضا، روند تقویت یا تضعیف دلار، تحولات مربوط به افزایش یا کاهش نرخ بهره در بانک‌های مرکزی و نرخ انرژی همواره مد نظر تحلیلگران و فعالان بازار فلزات قرار دارد.

در هفته گذشته شاهد تاثیرگذاری برخی از موارد یادشده در بازار فلزات بودیم؛ آنجا که تقویت دلار در روزهای پایانی هفته بر نرخ مس تاثیر داشت، به‌طور کلی کالاهایی که برمبنای دلار قیمت‌گذاری می‌شود با افزایش یا کاهش ارزش این ارز، دستخوش تغییر می‌شود. دلار در پایان هفته گذشته بعد از انتشار گزارش مربوط به بخش خدمات و تولید در امریکا با افزایش روبه‌رو شد. اتفاقی که جمعه قبل از آن نیز بعد از اینکه بانک مرکزی اروپا از قصد خود برای اجرای محدود گسترش برنامه خرید اوراق قرضه تا سپتامبر ۲۰۱۸ خبر داد شاهد بودیم. به هر حال مس ۳ماهه، در بورس فلزات لندن جمعه گذشته در حالی با نرخ ۶۸۹۵ دلار بسته شد که نرخ نقدی این فلز ۶۹۱۴ دلار در هر تن بود. نرخ مس از ابتدای سال تاکنون ۲۴ درصد نسبت به کمترین نرخ سال گذشته بیش از ۵۸ درصد افزایش یافته است. از نگاه بنیادی، ارزیابی برخی تحلیلگران از افزایش سود شرکت‌های معدنی مس در سال ۲۰۱۸ (دی‌ماه ۹۶) حکایت دارد، چراکه بهبود نرخ فلز سرخ به رشد سودآوری و صرفه تولید کمک می‌کند. از طرفی افزایش نرخ مس می‌تواند به بسیاری از معادنی که مجبور به کاهش هزینه‌های جاری و سرمایه‌گذاری هستند، فرصت دوباره بدهد. عده‌ای نیز عملکرد مناسب مس را به چشم‌انداز خودروهای الکتریکی نسبت می‌دهند، چراکه این فلز یکی از اجزای کلیدی برای تولید باتری‌های لیتیوم-یون این خودروهاست. در تازه‌ترین تحولات از بازار مس، موسسه دولتی مشاوره فلزات «آنتایکه» در پکن پیش‌بینی کرد، تقاضای مس تصفیه شده چین در سال ۲۰۱۸ (دی‌ماه ۹۶) به ۱۱ میلیون و ۱۵۰ هزار تن برسد. این میزان ۳/۶ درصد از برآوردهایی که برای امسال(۱۰/۷۶میلیون تن) وجود دارد، بیشتر است. این موسسه اعلام کرد با وجود پیش‌بینی کندی رشد تقاضای چین در دوره ۲۰۲۰-۲۰۱۷، (۹۶-۹۸) (با میانگین رشد تقاضای سالانه ۳ تا ۵ درصد در مقایسه با رشد ۲برابری دهه قبل) این کشور همچنان محرک کلیدی تقاضای فلز سرخ در چند سال آینده خواهد بود.
وضعیت فلز روی
فلز روی نیز بعد از انتشار گزارش افزایش موجودی چین با کاهش ۱/۲ درصدی ۳۲۱۹ دلار در تن بسته شد. روی در یک سال گذشته در واکنش به نگرانی‌ها از عرضه جهانی و محدودیت‌های زیست‌محیطی چین بازده مناسبی داشته است. این فلز از آگوست گذشته تاکنون بالای ۳۰۰۰ دلار در تن دادوستد شده است. روی در اوایل اکتبر امسال نیز ۳۳۰۸ دلار را تجربه کرد که بالاترین رقم در یک دهه گذشته بود. تحلیلگران «فوکوس اکونومیکز» در تازه‌ترین گزارش اعلام کردند بازرسان محیط‌زیست چین، معادن روی را در استان سیچوان هدف قرار داده‌اند که با محدودیت یا توقف تولید همراه بوده است. همچنین شهرهایی در استان «آنهوی»، طرح‌هایی را برای جلوگیری از تولید فولاد، سیمان، زغال‌سنگ و ذوب فلزات غیرآهنی به جریان انداخته‌اند. «فوکوس اکونومیکز» بر این باور است که محدودیت‌های عرضه فولاد نیز عامل افزایش نرخ روی است. این موضوع در مورد فولاد گالوانیزه مطرح است که منجربه بروز نگرانی‌هایی شده است.

منبع: دنیای معدن