در راستای توسعه پایدار و همچنین ایجاد سازوکاری برای سنجش و ارزیابی توان ایجاد ارزش در کوتاه مدت و بلندمدت، و متعاقباً پاسخگویی مؤثر و به موقع به تعهدات قانونی شرکت مربوط به رعایت الزامات مواد 39-40-41 دستورالعمل حاکمیت شرکتی ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران خود را عضوی مسئول در فضای کسب و کار کشور دانسته و همواره نسبت به نقش و جایگاه خود در عرصه توسعه پایدار آگاه بوده است. رویه پایداری شرکت صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران ، دربرگیرنده رویکردهای مدیریتی، عملکرد و دستاوردهای این شرکت درمدیریت یکپارچه مسئولیتهای اقتصادی، اجتماعی و محیط و محیط زیستی و تاثیر ان بر کسب و کار شرکت می باشد.
مدیریت مسئولانه کسب و کار:
راهبری مسئولانه سازمان
با تکیه بر این واقعیت که در چشم انداز و مأموریت شرکت صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران بر مدیریت و عملکرد مسئولانه تأکید شده است؛ تعیین راهبردها و اهداف راهبردی سازمان نیز با نگاه و تأکید پررنگ بر مدیریت تأثیرات محیط زیستی و اجتماعی صورت گرفته است.
راهبری شرکتی
شرکت صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران نسبت به ایجاد، استمرار و تقویت ساز و کارهای اثربخش، جهت کسب اطمینان معقول از محقق شدن اصول حاکمیت شرکتی و همچنین با هدف شفافسازی در راستای رعایت الزامات دستورالعمل حاکمیت شرکتی، مبادرت به ایجاد کمیته های تخصصی با مشارکت اعضای هیأت مدیره و متخصصان مستقل از شرکت نموده است.
-کمیته حسابرسی
-کمیته انتصابات
الف- کمیته حسابرسی:
اهم اقدامات کمیته حسابرسی حسب بخش اهداف و مسولیتهای محوله مطابق منشور کمیته حسابرسی به ایفای مسولیت نظارتی هیأت مدیره و بهبود آن جهت اطمینان معقول از موارد ذیل می باشد.
1- اثربخشی فرآیندهای نظام راهبری و کنترلهای داخلی
2- سلامت گزارشگری مالی
3- اثربخشی حسابرسی داخلی
4- حسابرس مستقل و اثربخشی حسابرسی مستقل
5- رعایت قوانین، مقررات و الزامات از جمله مقررات سازمان بورس، امور مالیاتی، تامین اجتماعی ….
ب- کمیته انتصابات:
در اجرای الزامات مندرج در ماده 14 از فصل سوم دستورالعمل حاکمیت شرکتی ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادارو در چارچوب سیاستهای راهبردی شرکت، کمیته انتصابات شرکت صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران براساس الزامات ماده 14 دستورالعمل مزبور مشتمل بر 4 ماده در تاریخ 06/02/1401 به تصویب هیأت مدیره رسید.
اهم اهداف کمیته انتصابات به شرح زیر میباشد:
-بررسی و احراز شرایط مقرر در دستورالعمل حاکمیت شرکتی در خصوص استقلال نامزدها، پیشنهاد انتصاب و برکناری مدیرعامل و مدیران ارشد شرکت
-پیشنهاد نامزدهایی برای عضویت در کمیته های تخصصی به هیئت مدیره
-اتخاذ سیاستهای لازم به منظور توجیه وظایف هیأت مدیره برای اعضای جدید آن
-پیشنهاد برنامه آموزشی
عملکرد در ایفای مسئولیتهای اقتصادی
خلق ارزش اقتصادی برای ذینفعان کلیدی
فعالیتهای کسب و کار در شرکت صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران ، مجموعه ای از مراودات و تبادلات مالی را در ارتباط با ذینفعان مختلف آن شکل میدهند. مراودات ذینفعان مستقر در پیرامون شرکت منجمله اداره امور مالیاتی ، سازمان تامین اجتماعی و بانكهای استان زنجان و … در همین راستا مدیریت میگردد برخی از این تبادلات صرفا دارای ماهیت تجاری نیستند؛ بلکه ارزش اقتصادی خلق شده در صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران را میان ذینفعان کلیدی آن توزیع میکنند تا تقویت کننده تأثیرات مثبت اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی فعالیت شرکت باشند.
مشارکت در توسعه و تاب آوری اقتصادی جامعه محلی
یکی از حوزه های مهم تاثیرگذاری اقتصادی-اجتماعی در فعالیت شرکت، سهیم بودن آن در توسعه اقتصادی در جامعه محلی فعالیت آن است. این مهم، در تقویت تابآوری جوامع محلی تاثیر بسزایی دارد و کیفیت زندگی و معیشت ساکنین در منطقه خصوصا شهر زنجان را نیز بهبود میبخشد.
– نمونه هایی مهم از عملکرد شرکت صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران در این حوزه عبارتند از :
– افتتاح حساب در بانكهای محلی و افزایش گردش نقدینگی در بانكهای محلی شهر زنجان
– خرید از تأمین کنندگان محلی زنجان مانند خرید قطعات، مواد اولیه آشپزخانه و غیره
– جذب و استخدام سرمایه های انسانی بومی استان زنجان
– استفاده از امکانات و خدمات موجود در منطقه برای ارائه تسهیلات رفاهی به کارکنان و خانواده ایشان
بعد اقتصادی
بخش مالی و اقتصادی
شرکت صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران ، خود را متعهد به انطباق کامل با قوانین و پایبندی به اخلاق کسب و کار در تمامی فعالیتهای خود می داند. این مساله، از طریق استقرار سازوکارهای کنترل و نظارت داخلی در شرکت، ایفای تعهدات قانونی و پاسخگویی بهنگام به درخواستهای مراجع قانونی، دنبال شده است. در این راستا مبلغ ۱0 میلیارد ریال مصوبه مجمع عادی سالیانه بوده است ؛ همچنین می توان به مهمترین اقدامات و دستاوردهای شرکت به شرح زیر اشاره نمود :
– رعایت الزامات اهم موارد مندرج در دستورالعمل حاکمیت شرکتی
– عملکرد مالی شفاف، به روز و مسئولانه در بورس اوراق بهادار همچون
– ارائه صورتهای مالی زودتر از موعد مقرر شده و متعاقباً برگزاری مجمع
– پرداخت سود سهام در کمترین زمان ممکن پس از مجمع از طریق سامانه سجام
– ارائه گزارشهای منظم و به موقع به کلیه مراجع قانونی همچون
– ارائه گزارشهای فروش داخلی و ارزی و تولید و فروش ماهیانه در سامانه جامع تجارت و سامانه کدال
– اظهارنامه ارزش افزوده در سامانه ارزش افزوده
– ارائه کلیه گزارشها و اطلاعیه های قانونی سازمان بورس و اوراق بهادار از طریق ثبت در سامانه کدال
-کنترل تضاد منافع، مبارزه با فساد و حفظ سلامت کاری در حوزه خرید و تدارکات
– فعالیت واحد توسعه منابع خرید برای پایش و ارزیابی مستمر منابع شناسایی شده جدید و موجود
– فعالیت مدیریت حسابرسی داخلی و کنترل یکپارچه
– وجود پست سازمانی رسمی با عنوان حسابرس درهر واحد سازمانی
– بخش تولید شامل نوع بازار محصول، تولید و میزان رشد
– اهم فعالیت تولیدی شرکت در گزارش صورت های مالی ، گزارش تفسیری مدیریت و گزارش فعالیت هیأت مدیره اشاره شده است.