ایران هشتمین تولیدکننده مواد معدنی جهان شد
29, ژوئن, 2015
صنایع تبدیلی فعلی معادن زنجان کافی نیست
5, جولای, 2015
ایران هشتمین تولیدکننده مواد معدنی جهان شد
29, ژوئن, 2015
صنایع تبدیلی فعلی معادن زنجان کافی نیست
5, جولای, 2015

کاهش ۵۰ درصدی صادرات برخی محصولات معدنی

کامران وکیل در مورد چالش‌های حوزه معدن با اشاره به اینکه چند عارضه کلی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: برای مطرح شدن در دنیا این عارضه‌ها باید حل شوند. یکی از عارضه‌ها مربوط به بهره‌وری می‌شود. در کشور بیشترین تعطیلات رسمی و غیررسمی را داریم که باعث نصف شدن راندمان می‌شوند.

وی با اشاره به مشکل ساختار اقتصاد نیز تصریح کرد: یکی از عارضه‌ها مربوط به ساختار کلی اقتصاد کشور است. در حال حاضر به اندازه آمریکا در کشور بانک دایر شده است و به اندازه چین شعب بانکی داریم. بانک‌ها همگی ملک‌های خوبی می‌خرند و سهام آنها رو به رشد است.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران تصریح کرد: ‌در حقیقت نفت را به بهانه واردات می‌فروشیم و درآمد نفتی را به بانک‌ها می‌دهیم که این مساله باعث تورم‌زایی، ترویج مصرف‌گرایی و زمین زدن تولید می‌شود.

وکیل با اشاره به اینکه سود کار تولیدی در همه جای دنیا ۱۵ تا ۲۰ درصد است، گفت: این در حالی است که بانک‌ها با ۲۲ درصد سود تسهیلات به مردم می‌دهند و این نشان از واسطه‌گری و سوداگری دارد. در نهایت می‌توان گفت با توجه به این مساله تولید در کشور ما اساس ندارد.

وی با تاکید بر اینکه اگر حمایت مطلق دولت از خودرو یک روز برداشته شود این صنعت تعطیل خواهد شد، اظهار کرد: حمایت‌های بی‌دلیل از فولاد نیز چنین نتیجه‌ای دارد.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران با تاکید بر اینکه در حوزه معدن باید کار زیربنایی و برنامه‌ریزی بلندمدت صورت گیرد، گفت: بزرگ‌ترین عارضه «روز صنعت و معدن» است، چرا که یک روز همگی حرف از چالش‌های این حوزه می‌زنند و سپس مساله فراموش می‌شود.

وکیل با اشاره به تغییر سیاست‌ها با پایان یافتن عمر دولت‌ها گفت: معدن در هر دولتی باید با سیاست‌های دولت جدید پیش رود در حالیکه دولت باید مجری برنامه باشد و برنامه‌ریزی‌ها ۲۰ ساله صورت گیرد. لازم است که استراتژی توسعه‌ صنعتی معدن داشته باشیم. دولت نباید همه برنامه‌ریزی‌ها را انجام دهد بلکه باید مجری برنامه باشد.

وی با اشاره به بالا بودن نرخ بهره پول، افزایش هزینه تمام شده و کاهش بهره‌وری کار تاکید کرد: قانون کار در کشور مربوط به ۵۰ سال پیش است و این مساله یکی از چالش‌های فعالیت در حوزه معدن محسوب می‌شود، چرا که با این شرایط نمی‌توان یک پله بالاتر برویم.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران افزود: در کشور برای تکمیل زنجیره تولید زیرساختی نداریم تا مملکت سر و سامان داده شود.

وکیل با اشاره به تاثیر تحریم‌ها نیز اظهار کرد: کشور از اقتصاد منطقه‌ای و جهانی جدا شده است. هنگامی که تولید نتواند به فروش برسد خط تولید خفه می‌شود و در نهایت کارخانه بسته خواهد شد. در حال حاضر گردش خون در رگ اقتصاد متوقف شده است.

خام‌فروشی شعار است؛ نه واقعیت

وی در مورد انتقادهای مطرح شده نسبت به خام‌فروشی نیز با تاکید بر اینکه خام‌فروشی یک شعار است و واقعیت ندارد، گفت: در صورتی که بخواهیم یک کارخانه در امارات تاسیس کنید وام با بهره پنج درصد می‌توانید دریافت کنید، خط تولیدی اروپایی به شما داده می‌شود و می‌توانید از کارگر هندی که دو برابر ایرانیان کار می‌کنند و تعطیلات نیز مشغول به کار هستند استفاده کنید در حالیکه در ایران وام با ۴۰ درصد بهره به شما داده می‌شود و نصف سال نیز تعطیل است.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران با تاکید بر اینکه سیاست‌های دولت یکنواخت است و باید امنیت سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد، گفت: در کشور با نوسان قانون مواجهیم و با شرایط موجود به قدری کالا گران تمام می‌شود که توان رقابت دیگر وجود ندارد لذا از بازار خارجی حذف می‌شویم لذا دلیل خام‌فروشی، نبودن زیرساخت است.

وی افزود: کاهش صادرات هم مربوط به بخش معدن و هم مربوط به صنایع معدنی می‌شود. از سوی دیگر بحث برند، حضور در نمایشگاه‌ها و فروش کالا به مصرف‌کنندگان است که در این حوزه شاهد هستیم نیاز به فرهنگ‌سازی وجود دارد، چرا که شناخت افراد در خارج نسبت به کالای ایران به گونه‌ای است که علاقه‌ای به خرید ندارند لذا باید فرهنگ‌سازی در راستای شناخت ایران با آنها صورت گیرد.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران در مورد راه‌حل‌های موجود برای بهبود شرایط صادرات گفت: راه‌حل‌ها زودبازده نیستند و باید تابع بازار باشیم. اگر دسترسی ایران به بازار جهانی محدود به چین و عراق نبود، آسیب‌پذیری کمتری مشاهده می‌شد اما تنها شریک تجاری کارآمد ما در سال‌های گذشته چین بود و برخی محصولات نیز به عراق صادر می‌شود اما با تغییر وضعیت یکی – دو کشور در دنیا بلافاصله شاهد اثرگذاری در صادرات هستیم.

وکیل در مورد فاصله گرفتن ایران از بازارهای جهانی با اشاره به شرایط صنایع معدنی در صورت توافق ایران با گروه ۱+۵ اظهار کرد: همان‌گونه که آرام آرام کنار رفتیم باید آرام آرام نیز بازگردیم لذا حداقل نصف زمانی که صرف شد تا به بن‌بست برسیم باید بگذارنیم تا دوباره بازار جهانی را به دست آوریم، چرا که هنگامی که از بازار بیرون می‌رویم بازگشت بسیار سخت است.

منبع: www.otaghnews.com