احتمال بهره برداری از هزار معدن “روی” در چین
3, آگوست, 2016
تنور «روی» داغ است؛ آن را دریابید.
10, آگوست, 2016
احتمال بهره برداری از هزار معدن “روی” در چین
3, آگوست, 2016
تنور «روی» داغ است؛ آن را دریابید.
10, آگوست, 2016

چشم‌انداز صنایع فلزی و معدنی در بازار سرمایه

بررسی چشم‌انداز بازار جهانی کالاهای اساسی همواره به عنوان یکی از موضوع‌های اصلی سرمایه‌گذاران بازار سهام در ایران مورد توجه بوده است زیرا بخش بزرگی از صنایع تولیدکننده کالاهای پایه در بورس اوراق بهادار و به تبع آن پیروی قیمت فروش محصولات تولیدی صنایع بورسی از نرخ‌های جهانی، می‌تواند روند سودآوری قیمت سهام این صنایع را با افت و خیزهای مختلفی روبه‌رو کند.

در ماه‌های اخیر افزایش قیمت جهانی فلزات اساسی ازجمله مس، فولاد، روی و سنگ‌آهن تداوم داشته و به نظر می‌رسد صنایع تولیدکننده این کالاها از نوسانات قیمتی در بازارهای جهانی متاثر شده‌اند و این موضوع موجب شده در روزهای اخیر این گروه در بازار سرمایه به عنوان لیدر قرار بگیرد.
کارشناسان معتقدند در صورتی که افزایش قیمت‌های جهانی ادامه داشته باشد و همچنین ساخت‌وساز و پروژه‌های عمرانی در داخل کشور نیز راه‌اندازی شوند، به‌طور قطع در میزان فروش این محصولات و افزایش درآمد آنها موثر خواهد بود و این قیمت سهام آنها باز هم در بازار سرمایه افزایش پیدا خواهد کرد.

افزایش قیمت‌های جهانی
مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در گفت‌وگو با صمت با اشاره به اینکه قیمت فلزات اساسی در داخل کشور از نرخ‌های جهانی و قیمت کامودیتی در جهان تاثیر می‌گیرد، بیان کرد: با توجه به افزایشی که روی قیمت‌های فلزات اساسی مثل سرب و روی و تاحدودی سنگ‌آهن و امثال آن در جهان به وجود آمده، درنتیجه قیمت این مواد در داخل کشور نیز از رشد برخوردار شده است.
فردین آقابزرگی فضای جهانی را زمینه‌ساز افزایش نرخ محصولات در داخل کشور دانست و اظهار کرد: درحال‌حاضر تاحدودی زمینه افزایش نرخ فروش محصولات فلزی در بازار فراهم شده و به همین دلیل شرکت‌های بورسی که در گروه فلزات اساسی قرار دارند، مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌اند. وی یکی از عوامل رونق صنعت فلزات اساسی در بازار سرمایه را افزایش تعرفه فولاد خواند و بیان کرد: در ماه‌های اخیر دولت تعرفه فولاد وارداتی را افزایش داده و این موضوع موجب شده فولاد شرکت‌های داخلی به فروش برسد و بازار این محصول در کشور از رونق بیشتری برخوردار شود. به این ترتیب شرکت‌های بورسی هم از این تعرفه به صورت مستقیم تاثیر گرفته‌اند. آقابزرگی به تاثیر غیرمستقیم کاهش سطح عمومی قیمت نفت در جهان بر شرکت‌های بورسی نیز اشاره کرد و افزود: یکی از اقلام عمده قیمت تمام‌شده محصولات شرکت‌های سازنده فولاد انرژی برق و سوخت است. به این ترتیب با کاهش سطح عمومی قیمت‌ها تا حدودی قیمت تمام‌شده این شرکت‌ها هم ممکن است کاهش یابد، بنابراین برآوردی از افزایش سودآوری شرکت‌ها و صنایع را خواهیم داشت.
وی در پاسخ به این سوال مبنی بر آنکه آیا رشد قیمتی فلزات اساسی در کشور ادامه‌دار خواهد بود، بیان کرد: مفروضات مورد نظر برای پیش‌بینی ثبات وضعیت فعلی است و نکته مهم‌تر اینکه اگر افزایش یا کاهش قیمت سهام صنعت فولاد را تابعی از افزایش و کاهش قیمت جهانی بدانیم، به طور طبیعی باید معکوس این حالت را نیز متصور باشیم.
این کارشناس ارشد بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: به هر دلیلی که نرخ جهانی فلزات به‌ویژه در چین کاهش پیدا کند، این میزان افت بر قیمت سهام محصولات فلزی در کشور اثرگذار خواهد بود. زیرا شرکت‌ها و ابرشرکت‌های تولیدکننده فولاد در چین به دلیل حضور گسترده این کشور در عرصه عرضه بین‌الملل می‌توانند نسبت به تعدیل قیمت جهانی فولاد و عرضه آن تاثیرگذار باشند. بنابراین به طور طبیعی همانطور که با افزایش نرخ‌های جهانی فولاد سود و افزایش قیمت سهام در بازارهای سرمایه دنیا اتفاق می‌افتد، برعکس آن نیز صادق است.
وی به وضعیت فعلی قیمت فلزات اساسی در دنیا اشاره کرد و گفت: در مقطع فعلی و در بازه کوتاه‌مدت بازار سرمایه تحت تاثیر و هیجان افزایش قیمت قرار دارد اما با توجه به افت رشد اقتصادی در اروپا و در چین نمی‌توان با قاطعیت رشدی را به‌صورت مستمر و در بازه میان‌مدت برای گروه فلزات اساسی پیش‌بینی کرد.

 افزایش ساخت‌و ساز
در این‌باره مدیرعامل سرمایه‌گذاری امید نیز قیمت سهام صنایع معدنی و فلزات اساسی را با قیمت‌های جهانی مرتبط دانست و بیان کرد: در سال‌های اخیر به‌دلیل رکود اقتصادی حاکم بر کشورهای مختلف در جهان، فلزات اساسی کمتری مورد استفاده قرار می‌گرفت و از این رو قیمت این مواد با کاهش روبه‌رو شده بود.
علی عسگری با اشاره به اینکه در ماه‌های اخیر قیمت فلزات اساسی در جهان روند افزایشی پیدا کرده است، گفت: با توجه به اینکه تقاضای این مواد در جهان با رشد روبه‌رو شده، بنابراین قیمت آنها هم در روند صعودی قرار گرفته و میزان خرید و فروش آنها در جهان افزایش یافته است. وی رشد تقاضا را موجب افزایش درآمد شرکت‌های فلزی می‌داند و اظهار کرد: هنگامی که میزان فروش مواد فلزی افزایش یابد، به طور قطع درآمد این گروه از شرکت‌ها از رشد برخوردار خواهد شد و همه این موارد موجب افزایش قیمت سهام آنها در بازار سرمایه می‌شود.
عسگری با اشاره به اینکه افزایش میزان ساخت‌وساز و راه‌اندازی پروژه‌های عمرانی موجب بهبود وضعیت این گروه در بازار سرمایه خواهد شد، بیان کرد: در سال‌های اخیر میزان ساخـت‌وساز در کشور کاهش داشت اما در صورتی که انبوه‌سازی و ساخت‌وساز افزایش یابد و همچنین پروژه‌های عمرانی بیشتری در کشور به مرحله اجرا دربیاید، به مواد فلزی بیشتری نیز نیاز خواهد بود و در نتیجه فروش آنها افزایش پیدا می‌کند.
عسگری با اشاره به اینکه در ماه‌های آینده به‌طور قطع وضعیت تولیدکنندگان محصولات فلزی از زمان کنونی بهتر خواهد شد، گفت: اکنون براساس آمارهای موجود، تاحدودی وضعیت تولیدکنندگان فلزات اساسی در کشور بهبود یافته و در صورت ادامه روند افزایش قیمت‌ها و افزایش فروش آنها، شرکت‌های فعال در بازار سرمایه نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند و قیمت سهام آنها باز هم افزایش پیدا خواهد کرد.

منبع: دنیای معدن