خوشبینی در بازار سرب و روی
29, نوامبر, 2015
معادن ایران سفیدپوش شدند+عکس
8, دسامبر, 2015
خوشبینی در بازار سرب و روی
29, نوامبر, 2015
معادن ایران سفیدپوش شدند+عکس
8, دسامبر, 2015

چالشهای جدی معدنکاران در سال ۲۰۱۶

شرکت چند ملیتی دولیت ( Deloitte) موضوعات مهمی که معدن کاران در سال آینده با آن مواجه می شوند را جمع آوری کرده است.

به گزارش معدن۲۴ به نقل از استرالیا ماینینگ، مواردی  که معدن کاران در سال ۲۰۱۶ با آن مواجه خواهند شد بترتیب شامل تغییر مسیر، نوآوری و آماده شدن برای تغییر سریع، تغییر در سیستم چین، هماهنگ شدن با شرایط و وضعیت جدید، آمادگی برای تغییر غیر قابل اجتناب، تغییر در نحوه گفتمان و نگرش صاحبان و مالکان، کمبود و کاهش امکانات مالی، تلاش برای بقا، تغییرات مالیاتی مدیریت گذشته را تحت تاثیر قرار می دهد و دیدگاه افزایش در بحث بهبود رفاه و مشارکت است.

تغییر مسیر

براساس گفته این موسسه چند ملیتی، کارگران معدن به دنبال دستیابی به اهداف خود در خارج از صنعت معدن هستند.

روشی که به طور پیوسته توسط Jac Nasser، رئیس بی اچ پی، نیز مورد حمایت بوده به ویژه در بخش اتومبیل و صنعت که مورد توجه و حمایت قرار گرفته است.

تلاش برای رسیدن به شرایط ایده آل از طریق  اعمال نفوذ در دیگر صنایع  و برخورد با مسایل دشوار از جمله روابط کار، نمونه هایی هستند که صاحبان صنایع از آن بهره می برند.

نوآوری: آماده شدن برای تغییر سریع

صنعت و معدن یکی از بزرگترین دوره های خود را از نظر تغییرات تکنولوژیکی از زمان انقلاب صنعتی تجربه می کند. عملیات اتوماتیک و خودکار و از راه دور، و همچنین ظهور اینترنت در بخش های مختلف صنعتی همه چیز را در معرض تغییر و تحول قرار داده است.

نوآوری یک موضوع حیاتی برای بخش معدن محسوب می شود، با این حال بنا به گفته دلویت  ” بسیاری از شرکت های استخراج معدن در مراحل اولیه از منحنی تغییر باقی مانده اند – که علت آن قرار دادن بیشترین تمرکز بر روی نوآوری برای بهینه سازی فن آوری روش های قدیمی بوده و نه به دنبال راه های جدید برای پیکربندی و تعامل خارجی.

تعامل بیشتر با اکوسیستم، استفاده از سیستم کاری دیجیتال، تطابق فرایند کار با انرژی موجود و همچنین مدل سازی و استفاده از پرینتر های سه بعدی برای این منظور مواردی هستند که می توانند برای همگام شدن در این مسیر مورد توجه قرار گیرند.

تغییر در سیستم چین

یکی از موضوعاتی که مورد توجه بوده و همچنان نیز در سال ۲۰۱۶ مورد توجه  خواهد بود، کاهش شدید تقاضا و تغییر آن از سمت تولیدات سنگین به سمت خدمات و مسایل اقتصادی مصرف کننده است.

با توجه به تاثیر چین در اقتصاد جهانی، معدن کاران باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند که شاید با کاهش ارزش پول، سرمایه گذاران چینی ترغیب به سرمایه گذاری خارجی شده و حتی اقدام به خرید منابع طبیعی دیگر کشورها کنند. برای این منظور، معدن کاران باید آمادگی لازم برای مواجه شدن با این نوع تغییرات شدید اعم از حضور شرکت های چینی در مراحل مختلف ساخت و طراحی و حتی سرمایه گذاری در پروژه ها را داشته باشند.

هماهنگ شدن با شرایط و وضعیت جدید

بنا به گفته زین چان لی (Xinchuang Li) دوران شکوفایی به پایان رسیده و دوباره نخواهد رسید و دوباره بازار پس از طی دوره ای به درجه و مقایس جدید خود می رسد، و این روند کاهش روند اقتصادی کاملا قابل انتظار است.

دلویت معتقد است تقاضا به ویژه از خارج از کشور چین کاهش یافته است، اما تولید کاهش نداشته و در واقع تولیدکنندگان محصول خود را به منظور کاهش قیمت هر واحد تولید خود افزایش داده اند و این امر برای جلوگیری از تعطیل شدن کارخانه صورت گرفته است.

آمادگی برای تغییر غیر قابل اجتناب

صنعت معدن تغییر اجباری را طی می کند و دلیل آن به خاطر این موضوع است که روش های تجاری سنتی و پیشین برای امروز کافی و کارآمد نیستند. مسایلی از قبیل انرژی مواردی هست که همچنین در این روند موثر هستند. جهان در حال حرکت به سمت انرژی های جایگزین است که این موضوع چشم انداز استفاده از زغال سنگ را تهدید می کند.

اگرچه سوخت فسیلی نقش مهم و کلیدی را همچنان در انرژی دارا است، اما حرکت به سمت انرژی های جایگزین امری اجتناب ناپذیر است.

تغییر در نحوه گفتمان و نگرش صاحبان و مالکان

بنا به گفته کارشناسان در آینده نزدیک، داشتن مجوز برای انجام عملیات باعث رشد و یا مانع فعالیت شرکت ها خواهد شد.

تکنیک ها و روش های قدیمی دیگر نمی توانند به طور کار آمدی به کار روند، در عوض یک روش جدید در مالکیت و اداره امور مورد نیاز خواهد بود به گونه ای که پاسخگو به تقاضاهای گوناگون و گروه های مختلف باشند.

افراد فعال در حوزه معدن باید در راستای این چارچوب سرمایه گذاری کرده تا بتوانند بیشترین بهره وری را داشته باشند.

کمبود و کاهش امکانات مالی، تلاش برای بقا

بازار سرمایه گذاری معدن در سه سال آینده شرایط نا مناسبی را تجربه می کند.سرمایه گذاری در استرالیا در بخش معدن به گونه ای پیش می رود که کاهش شدیدی را در سه سال آینده تجربه خواهد کرد و منجربه از دست دادن ۲۰ هزار فرصت شغلی خواهد شد. طبق پیش بینی و گزارش بی آی اس شارینل، معدن استرالیا در بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ به شرایط کنونی وروند نزولی در بخش معدن ادامه خواهد داد، و حتی در سه سال آینده تا ۵۸ درصد کاهش نیز پیش خواهد رفت. در این شرایط اکثر شرکت ها تمایل دارند تا جایگزینی برای بخش اقتصادی پیدا کنند.

تغییرات مالیاتی مدیریت گذشته را تحت تاثیر قرار می دهد

برای حفظ ثبات در شرایط مالیاتی، شرکت ها باید مراحل گوناگون برای درک عوامل موثر که از قوانین جدید مالیاتی تاثیر می گیرد را شناسایی کنند و باید نگاهی جدید به مدیریت خود داشته باشند به ویژه اینکه قوانین مالیات ازجهاتی به ثبات توافقات تولید محصولات مربوط می شود که ممکن است دستخوش تغییر شود.

دیدگاه افزایش در بحث بهبود رفاه و مشارکت

ایمنی همیشه یک اصل مهم و کلیدی در بحث معدن بوده است. خطرات صنعتی هم از جهت ایمنی و هم از لحاظ امنیتی در حال رشد بوده است. برای بهبود این شرایط معدن کاران همیشه خواستار افزایش و تقویت دستورالعمل ایمنی بوده اند.

منبع: معدن ۲۴