اکتشاف ۲۷ میلیون تن مواد معدنی از معادن استان زنجان
2, ژانویه, 2016
افزایش ۱۸٫۷ درصدی شاخص قیمت تولیدکننده معدن
4, ژانویه, 2016
اکتشاف ۲۷ میلیون تن مواد معدنی از معادن استان زنجان
2, ژانویه, 2016
افزایش ۱۸٫۷ درصدی شاخص قیمت تولیدکننده معدن
4, ژانویه, 2016

پیش‌بینی افت تولید سرب در امسال

رئیس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی ایران معتقد است مشکل عمده تولید سرب و روی نبود تناسب بین اکتشاف، استخراج و فناوری تولید آنهاست.

به گزارش ماین نیوز، بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت سرب از ابتدای سال جاری جز در نوساناتی کوتاه مدت، روند نزولی به خود گرفته است. به گفته کارشناسان در حال حاضر فلز سرب در پایین‌ترین سطح قیمت خود به سر می‌برد و بعید است که قمیت سرب تا پایان سال تغییر کند و این فلز تا پایان سال قیمت ثابتی خواهد داشت.

برخی کارشناسان بر این باورند که بررسی تحولات داخلی در کوتاه‌مدت با توجه به سیاست‌های دولت نسبت به کنترل نرخ ارز در قیمت‌های کنونی و رکود حاکم بر فضای اقتصادی و کسب و کار کشور و همچنین جو انتظاری موجود نسبت به نزول بیشتر قیمت فلزات اساسی و کاهش خریدهای عمده، انتظار افزایش قیمت چندانی را متصور نیستند.

عده‌ای دیگر از کارشناسان اعتقاد دارند که فلز سرب و مصارف آن رابطه تنگاتنگی با روند اقتصادی جهانی دارد. وضعیت تقاضا در چین، رشد اقتصادی چین، افزایش یا کاهش نرخ بهره در آمریکا و تقاضا و همچنین موجودی انبارها در بورس فلزات لندن از عوامل مهمی هستند که بر روی قیمت سرب تاثیزگذار هستند.

در نهایت این احتمال وجود دارد که بر مبنای روند همیشگی بازار فلزات اساسی در جهان با افزایش قیمت‌ها رو به رو باشیم. در همین زمینه حسن حسین‌قلی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی ایران به گفت‌وگو پرداخت.

*وضعیت تولید سرب ار ابتدای سال ۹۴ تاکنون چگونه بوده و نسبت به مشابه سال قبل با چه تغییراتی مواجه شده است؟

حقیقت این است که ما در ایران آمار دقیقی نداریم اما با توجه به اینکه در حال حاضر مواد اولیه و خاک نداریم مقدار تولید امسال از سال گذشته کمتر است اما اینکه مقدار چقدر کمتر شده آمار دقیقی وجود ندارد و از جمله مشکلاتی هم که در حال حاضر وجود دارد پایین بودن قیمت جهانی فلز روی است که بسیار پایین است.

* مشکل عمده تولیدکنندگان سرب و روی چیست؟

نداشتن مواد اولیه. چرا که در سال‌های گذشته اکتشافات به حد کافی انجام نشده است و تناسب بین خط تولید از اول تا آخر یعنی از اکتشاف و استخراج و فناوری تولید فلز وجود ندارد، الان تولید فلز خیلی رشد کرده ولی قسمت‌های دیگر به حد کافی رشد نکرده‌اند.

* چه راهکاری برای خروج این صنعت از رکود ارائه می‌کنید؟

بهتر است که مجلس بیاید کمک کند و این قوانین ضد تولید را بردارد و ماده ۳۷ را که برای تسهیل تولید است بردارد و عوارض به صادرات را بردارد.

*میزان مصرف سالانه داخلی چقدر برآورد شده است؟

حدوداً در بهترین وضعیت حدود ۷۰ هزار تن مصرف داخلی‌مان است ولی با کم شدن کارها احتمال دارد به حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تن برسد.

منبع: ماین نیوز