تاکید نعمت زاده به سرمایه گذاری برون مرزی معدن
5, آگوست, 2015
مالکیت معادن به بخش خصوصی واگذار می‌شود.
15, آگوست, 2015
تاکید نعمت زاده به سرمایه گذاری برون مرزی معدن
5, آگوست, 2015
مالکیت معادن به بخش خصوصی واگذار می‌شود.
15, آگوست, 2015

معدن انگوران تعطیل نمی شود/ تولید همزمان سرب و روی و تراورتن در پیت استخراجی

شناسایی ذخیره ۳۱ میلیون تنی سنگ تراورتن در معدن سرب و روی انگوران باعث خواهد شد تا این مجتمع معدنی سالیان سال به حیات خود ادامه دهد.

منصور شبانی؛ مدیر مجتمع معدنی انگوران با بیان این مطلب گفت: ۱۰٫۵ میلیون تن ذخیره قطعی تراورتن در منطقه شناسایی شده و در مرحله صدور گواهی کشف است و امیدواریم به زودی با صدور پروانه بهره برداری بتوانیم شروع به استخراج و فروش سنگ در این معدن کنیم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر مجوز برداشت ۲۰ هزار تن ماده معدنی از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان دریافت کرده ایم و در نظر داریم بعد از دریافت پروانه بهره برداری سیاست های تشویقی برای احداث واحدهای فرآوری سنگ ساختمانی توسط پیمانکار معدن در پیش بگیریم تا از این طریق سنگ فرآوری شده از معدن خارج شود.

شبانی در ادامه افزود: ذخیره باقیمانده کل معدن نزدیک به ۹ میلیون تن است که بخش روباز معدن سرب و روی انگوران ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن ذخیره دارد و امسال اولین سالی است که ۴۰ درصد از محصول پرعیار ما سولفوره است و در سال های آتی بیشتر خواهد شد و طبق برنامه تولید امشال ۷۵۰ هزار تن ماده معدنی تولید خواهیم کرد و اگر شرایط جوی منطقه انگوران همانند سال گذشته در زمستان مساعد باشد و در حین استخراج به توده های معدنی که قبلا در بلوک مدل درنظر گرفته نشده باشد برخورد کنیم قطعا میزان استخراج بالاتری نسبت به برنامه تولید خواهیم داشت.

وی در ادامه افزود: ذخیره بخش زیرزمینی معدن ۲ میلیون تن است که تاکنون حدود ۹۰ درصد آماده سازی های این معدن صورت گرفته ولیکن هنوز به بهره برداری نرسیده است.

شبانی یکی از دلایل به بهره برداری نرسیدن معدن زیرزمینی را تعریض سطح مقطع ورودی معدن از ۷٫۲ به ۱۱٫۲ مترمربع و دلیل دیگر را تعیین تکلیف نشدن نحوه استخراج معدن و فروش ماده معدنی نام برد و گفت: با توجه به طرح درنظر گرفته شده برای معدن روش کند و آکند درنظر گرفته شده است و با افزایش سطح مقطع معدن امکان تردد ماشین آلات ، استخراج و حمل مصالح پرکننده داخل تونل فراهم خواهد شد که می تواند به سهولت و سرعت عملیات استخراج کمک کند.

وی با اشاره به انجام عملیات اکتشاف در حین استخراج یادآور شد: با توجه به کمبود ماده اولیه برای واحدهای فرآوری سرب و روی در کشور بخش خصوصی به دنبال تامین ذخیره و حتی خرید خاک از خارج از کشور نیز می باشد وگفتنی است در خوش بینانه ترین حالت ذخیره قابل استحصال معدن تا ۱۲ سال آینده خواهد بود ولیکن شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در نظر دارد بر روی پهنه اکتشافی انگوران- زرشوران در مساحتی حدود ۴۲۰ کیلومتر مربع کار اکتشافی جدید انجام دهد.

وی تصریح کرد: متاسفانه طی سال های ۸۹ تا ۹۰ با کاهش عیار مواجه بوده ایم و در سال ۹۳ نیز این افت عیار مجدد تکرار شد که با نارضایتی واحدهای فرآوری همراه بود و در تلاش هستیم تا این افت عیار را به کمترین میزان ممکن کاهش دهیم.

شبانی با تاکید بر ذخیره بالای بخش زیرزمینی گفت: عیار سولفوره معدن زیرزمینی ۳۵ درصد به بالا است ولیکن به دلیل اینکه تکنولوژی های فعلی واحدهای فرآوری سرب و روی کشور بر مبنای اکسیده و کربناته برنامه ریزی شده است استفاده از سرب و روی سولفوره در این واحدها دارای توجیه اقتصادی نخواهد بود.

مدیر مجتمع سرب و روی انگوران از مناقصه ای که به زودی برای انجام مطالعات جامع ژئوتکنیک در معدن برگزار خواهد شد خبر داد و افزود: مطالعاتی برای تحلیل شیب پایداری و بازنگری در پیت معدن صورت خواهد گرفت تا با اطمینان بیشتری استخراج از معدن روباز صورت گیرد.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار معدن ۲۴ که آیا مشکلات معدن انگوران با محیط زیست حل شده است یا خیر گفت: مسایل و مشکلاتی با محیط زیست، منابع طبیعی و عشایر منطقه داشتیم که با انجام مطالعات جامع زیست محیطی از سوی دانشگاه ارومیه توانستیم راهکارهایی را برای کاهش اثرات زیست محیطی به سازمان حفاظت محیط زیست ارایه دهیم و معدن را به سمتی ببریم تا از آلایندگی دور شود و با توسعه فضای سبز و کاشت درختان از انتقال مواد معدنی مضر بکاهیم.

منبع: معدن ۲۴