صعود تدریجی قیمت سرب
22, اکتبر, 2016
برگزاری سمپوزیوم بین المللی فرآوری مواد معدنی در مرکز تحقیقات مواد معدنی
26, اکتبر, 2016
صعود تدریجی قیمت سرب
22, اکتبر, 2016
برگزاری سمپوزیوم بین المللی فرآوری مواد معدنی در مرکز تحقیقات مواد معدنی
26, اکتبر, 2016

لبخند بازار مواد معدنی به رونق

بزرگترین تولیدکننده ماشین‌آلات سنگین جهان خبر می‌دهد:

در روزهایی که سایه رکود اقتصادی بر بازار مواد معدنی صنعتی جهان سنگینی می‌کند، کاترپیلار شرکت شماره یک سازنده ماشین‌آلات سنگین در دنیا از ظهور نشانه‌هایی که بر بهبود اوضاع دلالت دارد، خبر می‌دهد.

به گزارش صمت به نقل از ماینینگ، این شرکت مستقر در ایالت «ایلی‌نوی امریکا» قبل از برگزاری نمایشگاه ۲۰۱۶ معدن این کشور در لاس‌وگاس یک نشست مطبوعاتی ویژه برگزار و در آن اعلام کرد که در ماه‌های اخیر نسبت به دو یا سه سال گذشته مذاکرات بیشتری درباره ظرفیت‌های فروش خود داشته که البته همه این مذاکرات مقدماتی بوده‌اند و هیچ برنامه زمانی برای آنها ترتیب داده نشده است و اینکه آیا نتایج و برنامه‌های این مذاکرات جامه عمل بپوشد یا نه چیزی است که در آینده معلوم می‌شود و هنوز هیچ حرکت چشمگیری اتفاق نیفتاده است.

چرا مهم است؟
نظر کاترپیلار به عنوان یک شرکت تولیدکننده ماشین‌آلات سنگین درباره بازار معادن از آن جهت مهم است که عملکرد این شرکت ۹۱ ساله بیشتر به عنوان معیاری برای سنجش سلامت اقتصاد جهانی به شمار می‌رود، چون ماشین‌آلات کاترپیلار غول‌آسا و گران قیمت هستند و در پروژه‌های گوناگون اقتصادی استفاده می‌شوند، مالکان پروژه‌های خصوصی یا دولتی وارد معامله با کاترپیلار می‌شوند که از چشم‌انداز اقتصادی و جایگاه مالی خود مطمئن باشند. البته کاترپیلار در شرایطی از احتمال یک آینده مثبت در صنعت معدن صحبت می‌کند که خودش هم روزهای چندان خوبی را پشت سر نمی‌گذارد و جریانی از بسته شدن کارخانه‌هایش و اخراج انبوهی از نیروهای کاری را پشت سر گذاشته است. حتی این شرکت به تازگی از اقدام خود در راستای خروج از فعالیت‌های مربوط به سیستم اتاق و پایه در مجموعه فعالیت‌های معدنی خبر داد، ولی در عین حال برای حفظ مشتریانش همچنان واحدهای خود را در زمینه خدمات‌رسانی و فروش توانمند و آماده عرضه نگه‌داشته است. دنیس جانسون، مدیر صنایع معدنی کاترپیلار که از سوی انجمن ملی معدن امریکا انتخاب شده تا نمایشگاه معدن ۲۰۱۶ امریکا را مدیریت کند هم در این زمینه گفته است: «کاترپیلار به دنبال راهکارهایی می‌شود که بتواند مشتریان خود را در سیستم اتاق و پایه به طور کامل از دست ندهد. »

دیجیتالی می‌شود.
در همین شرایط این شرکت دارد به دیجیتالی شدن روی می‌آورد و درصد بیشتری از بودجه تحقیق و توسعه خود را صرف این موضوع کرده و با این اقدام، هم از نظر ابزار و هم از نظر فناوری بازدهی شرکت‌های معدنی را در آینده بالا می‌برد. این امر می‌تواند حاکی از امیدهای بیشتر این مجموعه به بازار معدن باشد. تام بِلوس، معاون اول کاترپیلار درباره انتقال مواد و امور زیرزمینی نیز گفت: ما به معدن اعتقاد داریم و مایلیم همچنان به آن خدمات‌رسانی کنیم، همچنین می‌دانیم که تجارت در عرصه معدن دوره‌ای است و این بخش به طور قطع به روزهای رونق برمی‌گردد. » اظهار این نظرات مثبت خوب است، اما گواه درستی آنها را در فناوری‌ها و تجهیزاتی می‌توان دید که این شرکت در زمینه صنایع معدنی و در نمایشگاه معدن ۲۰۱۶ امریکا ارائه خواهد داد. این نمایشگاه روز دوشنبه ۲۶ سپتامبر در مرکز کنوانسیون لاس‌وگاس در ایالت نوادا شروع می‌شود و تا ۲۸ سپتامبر ادامه دارد.

از فلزات گرانبها چه می‌گوید؟
در حال حاضر کاترپیلار بیشترین فروش معدنی خود را در بخش زغال‌سنگ، مس و سنگ‌آهن تجربه می‌کند و به طلا به عنوان بخش کوچکی از بازار تجهیزات معدنی رتبه چهارم را می‌دهد. این شرکت همچنین از وجود فرصت‌های کلیدی برای فلزات گرانبها در آینده به ویژه در ۱۲ تا ۱۵ ماه آینده خبر می‌دهد. کاترپیلار که معمولا «کَت» نامیده می‌شود، شرکت صنایع‌سنگین امریکایی واقع در شهر پیوریا و در ایالت ایلی‌نوی است و در عرصه جهانی، ماشین‌آلات سنگین عمرانی، ماشین‌آلات استخراج معدن، موتورهای دیزلی، موتورهای گازسوز، موتورهای درون‌سوز، لکوموتیوهای دیزل الکتریکی، توربین‌های‌گازی و ماشین‌آلات راه‌سازی تولید می‌کند. بولدوزر، جرثقیل، لیفتراک، گریدر، بیل مکانیکی، دامپتراک، لودر، موتورهای دیزل و بکهولودر نام چند محصول این شرکت است. همچنین این شرکت در ارائه خدمات عملیات تعمیر، نگهداری و مالی فعالیت دارد. «کَت» از سال ۱۹۲۵میلادی بنا نهاده شده، سهام آن در بازار بورس نیویورک معامله و با رنگ زردرنگ محصولاتش شناخته می‌شود.

منبع: گسترش صمت