انگوران از ماده ۳۵ قانون رفع موانع تولید مستثنی شد.
7, اکتبر, 2015
ایران به دنبال سرمایه گذار خارجی برای ۱۵ پروژه بزرگ معدنی
25, اکتبر, 2015
انگوران از ماده ۳۵ قانون رفع موانع تولید مستثنی شد.
7, اکتبر, 2015
ایران به دنبال سرمایه گذار خارجی برای ۱۵ پروژه بزرگ معدنی
25, اکتبر, 2015

عدم شفافیت و فقدان نگرش قوی اقتصادی‌، مهمترین مشکل صنعت روی زنجان

به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، جمشید انصاری در نشست هم‌اندیشی مشکلات صنعت روی استان با اشاره به عدم شفافیت در طرح مسائل و فقدان نگرش قوی اقتصادی در بین مدیران بنگاه‌های فعال در صنعت روی استان اظهار داشت: با توجه به اینکه عمده واحدهای فعال در صنعت سرب و روی را بنگاه‌های کوچک تشکیل می‌دهند و معدود بنگاه‌های بزرگ در این بخش در حال فعالیت هستند‌، ما شاهد فقدان تحلیل‌های اقتصادی قوی در این صنعت هستیم.

وی تصریح کرد‌: عدم وجود یک نگاه قوی اقتصادی‌، مشکلات متعددی را برای این صنعت به وجود آورده است.

استاندار زنجان عدم شفافیت در ارائه مسائل را یکی دیگر از مشکلات این صنعت عنوان کرد و افزود‌: ما در اقتصاد باید یک شیوه فعالیت را با تمام قوانین مربوط به خود بپذیریم‌، اگر صنعت فعالیت در بورس را می‌پذیرد باید همه قوانین مربوط به آن را بپذیرد در غیر‌اینصورت باید بر اساس قونین سهمیه‌بندی پیش رود.

وی یادآور شد‌: دولت بدلیل وجود واحدها و ظرفیت‌های موجود در استان‌، با سهمیه‌بندی موافق است چرا که در غیر‌اینصورت ما شاهد تعطیلی بسیاری از واحدهای کوچک در استان خواهیم بود.

انصاری عدم وجود نقدینگی را یکی دیگر از مشکلات صنعت روی استان عنوان کرد و گفت: برای این مشکل نیز یا باید نقدینگی مورد نیاز تامین و یا فروش مدت‌دار در دستور کار قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه تمامی موارد مربوط به سرب و روی در استان قابل تصمیم گیری است، ابراز کرد: در صورت وجود تعامل دوسویه بین صنعت با دستگاه‌های ذیربط‌، همه موارد لازم در استان مورد تصمیم گیری قرار گرفته و تائید دستگاه‌های ملی در این خصوص اخذ می‌شود.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه صنعت سرب و روی در استان بر اساس مزیت منطقه‌ای شکل گرفته است، اظهار داشت: ایجاد تغییرات تدریجی در این صنعت صرفا بدلیل تغییر قوانین و مقررات نبوده بلکه متاثر از تغییرات درون صنعت که از جمله شامل توسعه سرمایه گذاری و افزایش ظرفیت و .غیره است.

وی تصریح کرد‌: باید فعالان این صنعت با مروری بر گذشته و اشتباهات و فرصت‌های از دست رفته در این صنعت‌، با استفاده از روش‌های نوین به‌دنبال ارتقاء بهره‌وری در این صنعت باشند.

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت‌، معدن و تجارت استان در این جلسه با ارائه گزارشی از وضعیت واحدهای شمش روی و فلوتاسیون در استان خاطرنشان کرد: در سطح استان ۵۰ واحد تولید شمش روی وجود دارد که با ظرفیت سالیانه حدود ۲۹۸ هزار تن و اشتغالزایی ۴ هزار و ۲۶۷ نفر فعالیت می‌کنند.

وی افزود‌: میزان تولید این واحدها در نیمه نخست امسال حدود ۵۲ هزار تن شمش روی است که تولید نهایی این واحدها در سال ۹۳ ، ۸۳ هزار و ۳۸۲ تن بوده است.

فغفوری با اشاره به فعالیت ۱۰ واحد فرآوری در استان یادآور شد‌:‌ ظرفیت تولید این واحدها بر اساس پروانه بهره‌برداری صادر شده حدود ۳ میلیون تن و اشتغالزایی یک هزار و ۲۴۸ نفر است.

وی میزان تولید واحدهای فراوری در استان در نیمه نخست امسال را بالغ بر ۳۵۱ هزار تن دانست و تصریح کرد‌: این میزان در ۶ ماهه نخست سال ۹۳ حدود ۳۳۷ هزار تن بوده است.

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان خاطر‌نشان کرد: با توجه به آمار اعلام شده از سوی واحدها‌، واحدهای شمش روی در نیمه نخست امسال با ۳۵ درصد ظرفیت و واحدهای فرآوری با ۱۷ درصد ظرفیت مندرج در پروانه‌های بهره برداری در حال فعالیت هستند.

منبع: اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی زنجان