آغاز عملیات اجرایی بزرگترین معدن سرب و روی ایران
18, جولای, 2017
رشد معادن فلزی، رکود در معادن مصالح ساختمانی
24, جولای, 2017
آغاز عملیات اجرایی بزرگترین معدن سرب و روی ایران
18, جولای, 2017
رشد معادن فلزی، رکود در معادن مصالح ساختمانی
24, جولای, 2017

سنگان؛ فصل مشترک همکاری معدنی ایران و افغانستان

افغانستان در بخش معدن به ویژه سنگ‌آهن دارای ظرفیت‌های بسیاری است. مرز مشترک ایران و این کشور می‌تواند فرصت خوبی برای همکاری معدنی باشد. دیدار رئیس هیات عامل ایمیدرو با هیات وزارت معادن و پترولیوم افغانستان بدون شک بر گسترش همکاری‌های بین دو کشور تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، مهدی کرباسیان در دیدار با مدیران ارشد وزارت معادن پترولیوم، سازمان زمین‌شناسی و وزارت مالیه افغانستان گفت: امیدوارم در این سفر پیشرفت‌ها و دستاوردهای ایران در حوزه معدن را مشاهده کرده باشید. ایران کشوری معدنی است و افغانستان هم در بخش معدن ظرفیت‌های قابل‌ملاحظه‌ای دارد اما متاسفانه افغانستان به دلیل مشکلات جنگ تاکنون موفق به استفاده از منابع معدنی خود نشده است.وی با اعلام اینکه فارغ از مسائل اقتصادی، ایران علاقه‌مند به کمک و پیشرفت افغانستان به عنوان کشور دوست و همسایه است، ادامه داد: توجه به موقعیت مجتمع معادن سنگان که از یک طرف به ایران و از طرف دیگر به افغانستان مشرف است، فرصت‌های خوبی برای همکاری دوجانبه ایجاد کرده است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو از اعلام آمادگی ایران برای احداث کارخانه مشترک بین دو کشور خبر داد و عنوان کرد: افغانستان دارای میزان ذخایر زیاد سنگ‌آهن است و ما آمادگی داریم کار اکتشافی را کامل و همچنین سنگ‌آهن تولید شده در افغانستان را فرآوری کنیم. ایران دارای منابع سرشار گاز است و این امکان وجود دارد که سنگ‌آهن استخراج شده از معادن افغانستان در ایران به صورت شمش تولید شود.کرباسیان اعلام کرد: پیشنهاد ما این است که در راستای همکاری دوجانبه، شرکت‌های خصوصی ایرانی وارد عمل شوند و ما به عنوان دولت، نقش حمایتی خواهیم داشت.وی همچنین از آمادگی ایران برای راه‌اندازی مرکز تحقیقات مواد معدنی در کشور افغانستان خبر داد و اظهار کرد: مرز مشترک بین دو کشور ظرفیت‌های مناسب معدنی دارد و راه‌اندازی مسیر راه‌آهن تهران – هرات یک مزیت برای هر دو کشور به شمار می‌رود زیرا این موضوع حمل‌ونقل مواد معدنی در مسیر دو کشور را تسهیل خواهد کرد.
تجربه بد افغانستان با چین
در ادامه، طاهر رضایی رئیس سازمان زمین‌شناسی افغانستان با ابراز خرسندی از همکاری ایران با دولت افغانستان در زمینه انتقال دانش در حوزه معدن اظهار کرد: هر دو کشور دارای منابع سرشار طبیعی هستند و یکی از هدفگذاری‌های مسئولان افغانستان این است که در زنجیره صنایع استخراجی همچون ایران عمل کنند.وی افزود: البته مسائل امنیتی، دلیل اصلی عقب ماندگی کشور ما در رسیدن به اهداف کلان اقتصادی بوده است. دولت افغانستان برای جبران این موضوع هیات‌های مختلفی را برای بازدید از ظرفیت‌های ایران در بخش منابع میدانی و فرآوری به کشور ایران اعزام کرده است.رضایی با اشاره به استقبال سازمان ایمیدرو از هیات فنی وزارت معادن و پترولیوم افغانستان تصریح کرد: در این سفر از مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی کرج و کارخانه‌های معدنی سنگان بازدید کردیم و مسئولان ایرانی اطلاعات خوبی را درباره کارکرد این مجموعه‌ها در اختیارمان قرار دادند. وی ابراز امیدواری کرد با همکاری دولت ایران، زمینه‌های همکاری بین دو کشور افزایش یابد تا افغانستان به ظرفیت‌های مناسب در حوزه معدن دست پیدا کند.رئیس سازمان زمین‌شناسی افغانستان از تمایل دولت افغانستان برای خرید میلگرد، سیمان و قیر از ایران خبر داد و افزود: در دولت قبلی افغانستان در بخش اکتشافات، با کشورهای چین و هند تجربه همکاری مناسبی نداشتیم و این موضوع باعث شد ایران را به عنوان یکی از کشورهای با ظرفیت در حوزه معدن انتخاب کنیم.وی خاطرنشان کرد: گزارشی از این سفر به مقامات عالی افغانستان ارائه خواهد شد تا درباره شیوه همکاری دو کشور تصمیم‌گیری شود.گفتنی است، هیات عالی رتبه افغانستان متشکل از ۹ نفر به سرپرستی محمدطاهر رضایی معاون وزیر و رئیس سازمان زمین‌شناسی افغانستان در سفر یک هفته‌ای خود از مجتمع سنگان و مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی کرج دیدن کردند. بازدید از معادن شهرستان طبس و همچنین معادن استان یزد از دیگر برنامه‌های این هیات خواهد بود.اهداف این هیات در سفر به ایران بازدید از معادن و آشنایی با فناوری و انتقال علوم مربوط به حوزه معدن اعلام شده است.