گرامیداشت روز مهندسی معدن
5, مارس, 2016
کمبود مواد معدنی مورد نیاز، چالش اساسی تولیدکنندگان
9, مارس, 2016
گرامیداشت روز مهندسی معدن
5, مارس, 2016
کمبود مواد معدنی مورد نیاز، چالش اساسی تولیدکنندگان
9, مارس, 2016

رشد تقاضای فلزات اساسی با نزدیکی به پایان سال

بازار داخلی فلزات پایه در شرایطی روزهای پایانی سال را پشت‌سر می‌گذارد که روند بازار به‌شدت تحت‌تاثیر نرخ ارز و بهای نفت قرار گرفته است. البته شنیده‌های زیادی هم مربوط به مذاکرات هسته‌ای وجود دارد.

اما این در شرایطی است که به گفته یکی از کارشناسان بازار فلزات پایه خوشبختانه معامله‌گران ما درکی یافته‌اند که معاملات خود را بر پایه و اساس شنیده‌ها تغییر نمی‌دهند، البته در گذشته این‌طور نبود و بازار با هر خبر مثبت یا منفی به سرعت تحت‌تاثیر قرار می‌گرفت.

از سویی طی هفته گذشته نیز بازار فلزات جهانی به اخبار مثبت اقتصادی و افزایش نرخ دلار روی خوش نشان نداد و به این ترتیب مبادلات از شروع هفته با روند کاهشی آغاز به‌کار کرد و قیمت اغلب محصولات اعم از قلع و نیکل نسبت به دو هفته گذشته کاهش ۱۰۰ تومانی را در هر کیلو تجربه کرد؛ اما این روند نزولی که از افت قیمت‌ها در روز جمعه گذشته نشات گرفته بود، چندان دوام نداشت و قیمت‌ها در بازار داخلی از روز یکشنبه به تاثیر از افزایش نرخ ارز مسیر صعودی در پیش گرفت،

به‌طوری که مس طی روز یکشنبه با افزایش ۳۰۰ تومانی در هر کیلو رو‌به‌رو شد. همچنین قیمت‌های سرب، روی و آلومینیوم نیز هر‌کدام به ترتیب رشد دو، سه و یک هزار تومانی را تجربه کرد. در حال‌حاضر نیز این سه فلز اساسی در محدوده ۷ هزار تومان در هر کیلو به فروش می‌رسند.

کارشناسان معتقدند مراجعه متقاضیان خرید در روزهای پایانی به بازار فلزات در مقایسه با کسادی هفته گذشته، هم‌اکنون فروشندگان را امیدوار به بهبود فضای معاملاتی کرده است. فعالان بازار پیش‌بینی کرده‌اند که افزایش قیمت فلزات رنگی در کوتاه‌مدت به دلیل افزایش نرخ ارز با همین روند ادامه خواهد یافت.

البته این در شرایطی است که روند قیمت‌ فلزات در بورس لندن را نیز در میان‌مدت نمی‌توان نادیده گرفت و از آنجا که بازار جهانی این محصولات سیر صعودی را در پیش‌گرفته‌اند، در نتیجه به نظر می‌رسد در یک ماه آینده شاهد رشد بیشتر قیمت‌ها باشیم. از طرفی نیز با اینکه فعالان بازار معتقدند در حال حاضر قیمت‌ها در بازار آزاد با توجه به شرایط موجود به صرفه نیست، اما با آرامشی که بعد از نتایج قطعی مذاکرات در بازارهای کالایی به‌وجود آمده، روند قیمتی ثابتی را برای این محصولات در بلندمدت شاهد خواهیم بود. البته در حال حاضر نیز امیدواری تجار به تغییر شرایط اقتصادی تحت‌‌تاثیر اجرای برجام بیشتر شده است اما افت و خیز قیمت‌ها و بلاتکلیفی از شرایط اقتصادی پیش‌بینی بلندمدت روند فلزات پایه را برای بسیاری از کارشناسان دشوار ساخته است.

منبع: دنیای معدن