کرکره بسیاری از شرکت‌های معدنی پایین کشیده شده است.
23, آگوست, 2016
ایران نیازمند تکنولوژی معدنی روز دنیا است.
31, آگوست, 2016
کرکره بسیاری از شرکت‌های معدنی پایین کشیده شده است.
23, آگوست, 2016
ایران نیازمند تکنولوژی معدنی روز دنیا است.
31, آگوست, 2016

تغییر نگرش راه نجات معادن ایران

برای موفقیت بخش معدن باید ظرفیتی وجود داشته باشد تا در مرحله بعدی به دنبال برداشت و بهره‌برداری از آن رفت.

در این‌باره شاهدیم ایران ظرفیت قابل‌قبولی در کانی‌زایی دارد و به‌دلیل شرایط اقلیمی استعداد ایجاد و تولید بسیاری از مواد معدنی در آن دیده می‌شود اما از لحاظ اکتشافی و تجهیزات بسیار ضعیف است و با توجه به این مسئله گلوگاه بخش معدن ایران را می‌توان دانش فنی و تجهیزات دانست.
اگر بخواهیم به دیگر مشکلات و چالش‌های بخش معدن بپردازیم، باید گفت که از نظر بودجه نیز به شدت در مضیقه هستیم. اگر تحریم‌های بین‌المللی به‌طور کامل برداشته شود لازم است چالش‌های فنی و تجهیزات بخش معدن رفع شود که این امر نیازمند بودجه است و در غیراین صورت اتفاق خاصی در بخش معدن نخواهد افتاد.
واقعیت این است که نیاز به تغییر نگرش در بخش معدن به شدت احساس می‌شود. نگاه غالب به معدنکار حتی در بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی به‌عنوان زمین‌خوار است و در مقابل هیچگونه دفاعی از فعالان حوزه معدن و برای آشکار شدن واقعیت‌ها انجام نمی‌شود تا این ابهامات از بین برود. بنابراین معتقدم بدون تغییر نگرش، اتفاق خاصی برای معادن رخ نخواهد داد.
درحال‌حاضر دیدگاه مثبتی که برای نفت از لحاظ بهره‌وری و ارزش‌افزوده وجود دارد برای معدن که از آن به‌عنوان یکی از مزیت‌های اقتصادی و سودده کشور یاد می‌شود، خبری نیست. البته باید گفت شرایط امروز بخش معدن در مقایسه با سال‌های گذشته روبه بهبود رفته و در مرحله‌گذار قرار دارد و چشم‌انداز مثبتی برای این بخش پیش‌بینی می‌شود. توجه و مورد خطاب قرار دادن این بخش از سوی رهبر معظم انقلاب نشان از جایگاه و اهمیت معدن دارد؛ بنابراین باید سرعت حرکت را در بخش معدن بالا برد.
درحال‌حاضر مسئولان و مدیران استان خراسان رضوی برای بهبود و رشد بخش معدن تصمیم گرفته‌اند کمیته حمایت از بخش معدن ایجاد کنند تا با تسهیل قوانین، زمینه جذب سرمایه‌گذار برای معادن این استان را فراهم کرده و به رشد و توسعه معدن و اقتصاد استان کمک کنند.

حسین نکاحی/ رییس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی

منبع: گسترش صمت