آموزش در پساتحریم فراموش نشود/کمبود اطلاعات در بخش معدن احساس می شود
8, فوریه, 2016
انتظار رشد ۴ تا ۸ درصدی برای بخش معدن داریم.
2, مارس, 2016
آموزش در پساتحریم فراموش نشود/کمبود اطلاعات در بخش معدن احساس می شود
8, فوریه, 2016
انتظار رشد ۴ تا ۸ درصدی برای بخش معدن داریم.
2, مارس, 2016

بکارگیری روش های مختلف به منظور کاهش رتبه معدن زنجان

اتاق خبر– مهدی حمیدی با اشاره به رتبه ۱۲ معدن زنجان گفت: اکتشاف تکمیلی و تفصیلی محدوده های معدنی، ایجاد صنایع پایین دستی زنجیره های تکمیلی فرآوری از جمله روش هایی هستند که به منظور بهبود رتبه معدن زنجان به کار گرفته می شوند.

مهدی حمیدی رئیس نظام مهندسی معدن زنجان در رابطه با جذب مهندسان از رشته های مختلف و هدف از آن گفت: سازمان نظام مهندسی در رشته های معدن، گرایش استخراج و اکتشاف، فرآوری متالوژی، نقشه برداری و شیمی معدنی فارغ التحصیلانی از مقطع کارشناسی تا مقطع دکتری جذب می کند.

مهدی حمیدی در گفت و گو با اتاق خبر افزود: پذیرش از فارغ التحصیلان رشته های مختلف با توجه به فعالیت های موجود در معادن انجام می شود.

به گفته وی؛ در حوزه معدن عملیات نقشه برداری انجام می شود که به این واسطه نقشه بردارهایی را جذب می کنیم. بعد از نقشه برداری های مقدماتی به کارهای اکتشافی می رسیم که از زمین شناسان و مهندسان اکتشاف و افرادی که  در رشته ژئوفیزیک مشغول به فعالیت هستند؛ استفاده می شود.

حمیدی ادامه داد: همچنین در مرحله استخراج از مهندسان استخراج و در مرحله فرآوری از رشته های متالوژی و معدن فرآوری و در آزمایشگاه نیز از رشته شیمی بهره می بریم.

وی در رابطه با کاربرد روش های نوین در استخراج معادن گفت: روش های استخراج عمدتا به صورت روباز است که در بخش کندن و پر کردن معادن استفاده می شود و البته یک روش استخراج زیر زمینی هم وجود دارد که در بخش هایی به کار گرفته می شود.

حمیدی خاطر نشان کرد: فعالیت معدنی با بازاریابی و اقتصاد رابطه مستقیم دارد. هر زمان که بتوانیم ماده معدنی را به راحتی به فروش برسانیم هم استخراج ماده معدنی افزایش پیدا می کند و هم علاقمندی سرمایه گذاران برای ورود به این حوزه افزون می شود که به واسطه آن در حوزه اکتشاف نیز می توانیم فعالیت های بیشتری انجام دهیم.

وی با اشاره به رتبه ۱۲ معدن زنجان گفت: برای رسیدن به رتبه پایین تر از این رقم چندین برنامه و هدف را در استان زنجان پیگیری می کنیم. اکتشاف تکمیلی و تفصیلی محدوده های معدنی، ایجاد صنایع پایین دستی زنجیره های تکمیلی فرآوری که بتوان ماده معدنی را از خود استان به دست آورد از جمله این اهداف است.

حمیدی ادامه داد: در خدمات فنی – مهندسی به دنبال آموزش پرسنل و مهندسانی هستیم که راندمان کار را در معادن بالا ببریم و هچنین استفاده بهینه ای از ذخایر و پتانسیل های معدنی داشته باشیم. علاوه براین با استفاده از مزایده و تبیلغات سرمایه گذاری در حوزه معادن در زنجان را ارتقا می دهیم.

حمیدی در رابطه با نحوه آغاز به کار معادن در استان زنجان اظهار کرد: روش معدنکاری به این صورت است که کاشفان مواد معدنی منطقه اکتشافی را بر اساس مواد معدنی پیدا می کنند. ابتدا از سمت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و یا نظام مهندسی اقدامات ابتدایی به منظور ثبت محدوده انجام می شود و بعد از آن نوبت به ثبت مرحله اخذ بلامعارض می رسد.

وی ادامه داد: بعد از اخذ بلامعارض نوبت به گرفتن پروانه اکتشاف می رسد؛ سپس با عملیات اکتشافی تکمیلی گواهی کشف گرفته می شود و در نهایت پروانه بهره برداری اخذ می شود که به معنای شروع فعالیت معدنی است.

رئیس نظام مهندسی معدن زنجان به روش دیگری در اخذ مجوز برای شروع کار معدنی اشاره ای داشت و گفت: از طریق مزایده های عمومی و همچنین پکیج های آماده شده و همچنین صحبت کردن، تبلیغ و مشارکت سرمایه گذارها می توان به این حوزه ورود پیدا کرد.

وی در رابطه با چگونگی نظارت بر بخش معدن اذعان کرد: نظارت بر معدن از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت انجام می شود؛ بدین صورت که کارشناسانی از این سازمان با حضور فیزیکی در محدوده های معدنی کار نظارت را انجام می دهند.

به گفته حمیدی؛ همچنین مسئولان فنی در سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز گزارش های ماهانه خود را به سازمان ارائه می کنند. علاوه براین بازدیدها و بازرسی هایی نیز به طور سالانه از طریق نظام مهندسی معدن انجام می شود. همچنین در آینده نزدیک قرار است که از نقشه بردارهایی به منظور استخراج ماده معدنی به کار گرفته می شود تا فعالیت سالانه معدن مزبور مشخص شود.