بکارگیری روش های مختلف به منظور کاهش رتبه معدن زنجان
9, فوریه, 2016
گرامیداشت روز مهندسی معدن
5, مارس, 2016
بکارگیری روش های مختلف به منظور کاهش رتبه معدن زنجان
9, فوریه, 2016
گرامیداشت روز مهندسی معدن
5, مارس, 2016

انتظار رشد ۴ تا ۸ درصدی برای بخش معدن داریم.

بهرام شکوری: امیدوار هستیم که رونق در بخش معدن در اواخر سال ۲۰۱۶ رخ دهد و شاهد سرمایه گذاری هر چه بیشتر در این بخش باشیم.

اتاق خبر– رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران وضعیت بخش معدن کشور را در سال آینده رضایت بخش ندانست.
بهرام شکوری در گفت و گو با اتاق خبر با اشاره به این موضوع که اجرای برجام و لغو تحریم ها ممکن است باعث بازگشت رونق به معادن ایران شود گفت: در این شرایط باید در دوران رونق اقتصادی از سرمایه گذاری حمایت کنیم تا در دوران رکود بتوانیم از مزایای آن بهره مند شویم.
رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با بیان اینکه سرمایه گذاران به دنبال شرایط مناسب برای سرمایه گذاری هستند، ادامه داد: با این حال امیدوار هستیم که رونق در بخش معدن در اواخر سال ۲۰۱۶ رخ دهد و شاهد سرمایه گذاری هر چه بیشتر در این بخش باشیم.
وی با اشاره به علاقمندی سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در بخش معادن ادامه داد: در حال حاضر دولت به این باور رسیده است که می توان معادن را با اجرای یک طرح راه بردی صحیح معادن را دوباره به سود دهی برساند.
شکوری انتقاد از وجود قوانین دست و پاگیر برای توسعه معادن کشور، گفت: در زمینه بهره برداری، فناوری و صادرات مشکلات زیادی در کشور وجود دارد. با این حال در دولت اراده برای حذف موانع برای رفع این مشکلات وجود دارد.
رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با اشاره به سفر رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه، بر تکمیل و توسعه ناوگان ریلی کشور و بنادر کشور برای تسهیل صادرات مواد معدنی تاکید کرد و این کار را باعث رونق بخش معدن در دوران رکود دانست.
وی با اشاره به برخی پیش بینی ها در مورد رشد ۱۲ درصدی بخش معدن در سال آینده گفت: به طور حتم تحقق این موضوع از خواسته های ما است. اما با توجه به شرایط کنونی رسیدن به این ارقام در سال آینده بعید به نظر می رسد. با این حال با توجه به هدف گذاری های دولت و آمار و ارقامی که موسسات خارجی از رشد اقتصادی کشور در سال آینده داده اند انتظار می رود که بخش معدن نیز در کنار بخش های دیگر اقتصاد ایران با رشد مواجه شود.
شکوری میزان رشد بخش معدن را برای سال آینده بین ۴ تا ۸ درصد پیشبینی کرد و گفت: با این حال با توجه به سرمایه گذاری هایی که در این بخش شاهد آن هستیم انتظار می رود در سال های آینده این بخش با رشد قابل قبولی روبه رو شود.
رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با ذکر مثالی از چین و تلاش این کشور برای توسعه راه اهن و بنادر خود از این کار به عنوان تلاش در جهت پائین آوردن هزینه های حمل و نقل اشاره کرد.
وی با اشاره به زیرساخت ها و سرمایه گذاری های صورت گرفته در این بخش با ذکر مثالی از چابهار، گفت: در صورتی که این بندر به عنوان هاب صادراتی مواد معدنی در نظر گرفته می شد می توانست مواد معدنی از استان های زاهدان، کرمان و حتی کشور افغانستان صادر شود اما متاسفانه این کار دیر انجام شد. با این حال در منطقه ای که ما قرار داریم بازار مصرف بزرگی وجود دارد که می تواند برای بخش معدن ایران یک فرصت خوبی باشد.

منبع: اتاق خبر