عرضه اولیه سهام کیمیای زنجان گستران در فرابورس تا پایان امسال
12, اکتبر, 2014
«کیمیا»ی فرابورس در راه است.
12, اکتبر, 2014
عرضه اولیه سهام کیمیای زنجان گستران در فرابورس تا پایان امسال
12, اکتبر, 2014
«کیمیا»ی فرابورس در راه است.
12, اکتبر, 2014

برنامه های زرین معدن آسیا از زبان مدیرعامل و سهامدار عمده

در بازدید از کارخانه کیمیا زنجان گستران مدیران عامل شرکت های کیمیا و زرین معدن آسیا در جمع خبرنگاران به برنامه ها و طرح های توسعه این شرکت اشاره کردند.
ابراهیم جمیلی، سهامدار عمده زرین معدن آسیا و عضو اتاق بازرگانی زنجان در خصوص پتانسیل های این شرکت اظهار داشت: از آنجائی که در بخش معدن جزء ۵ کشور اول دنیا هستیم حیف است که این پتانسیل مورد بی مهری قرار گیرد. البته در سال گذشته صنعت و معدن مورد توجه بازار قرار گرفته وپیشرفت خوبی کرده است ولی هنوز جا برای پیشرفت دارد و همچنان می تواند سرمایه پذیر باشد و ما باید بعد از صنعت پتروشیمی توجه خود را معطوف به مواد معدنی کنیم.
او ادامه داد: ما نباید به یک معدن فقط به چشم تولید تک محصول نگاه کنیم. مثلاً درمعدن مس و یا سرب و روی نباید تنها به یک محصول اکتفا نماییم. به عنوان مثال در معادن سنگ آهن ما مواد دیگری همچون منگنز منیزیم و مقدار زیادی تیتانیم و … داریم که این عناصر بسیار با ارزش هستند و حیف است که به فرآوری آن ها توجه نشود. برای تولید نیاز به تکنولوژی داریم که قطعاً تکنولوژی لازم را باید از دنیا دریافت کنیم. برنامه ما باید به نحوی باشد که تولید خود را تکمیل نماییم و بتوانیم عناصری که در این خاک هستند استحصال نماییم.
عضو سابق هئیت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تولیدات خوب این شرکت، گفت: در استان زنجان محصول روی اکسید مشتری زیادی دارد که نیاز به صادرات و فروش در استان های دیگر ندارد و سیستم تولید این کارخانه کاملاً منطبق با محیط زیست بوده و هیچ فعالیت خطرناکی برای محیط زیست ندارد.
جمیلی در برابر این سوال که آیا معدن انگوران در پی مسائل واگذاری از برنامه خود عقب مانده است، اظهار کرد: معدن انگوران به دلیل مسائل واگذاری از برنامه خود عقب نیست و دولت نباید معدن انگوران را واگذار کند و ما نیز مخالف واگذاری آن هسیتم.
وی ادامه داد: در رابطه با استخراج خاک از معدن انگوران پیشنهاد شده تا با همکاری کارخانجات فرآوری خاک استخراج شود و در ازای این سرمایه گذاری به میزان نیاز کارخانه خاک استخراج شده در اختیار آن ها قرار داده شود که دولت تا به این لحظه با این موضوع موافقت نکرده است.
از پذیرش کیمیا در بورس تا طرح توسعه آن…
وی افزود: در این ۴ سال که کارخانه مورد بهره برداری قرار گرفت سود دهی رو به رشدی داشته و برای شفاف سازی بیشتر در مجمع تصمیم به ورود به بازار فرا بورس گرفته ایم. در چند سال گذشته که شرکت سهامی خاص بوده حسابرس شرکت بسیار معتمد سازمان بورس بوده و به همین دلیل شفافیت شرکت در خور است.
وی ادامه داد: با توجه به تمام قوانین سازمان بورس و هیات پذیرش این شرکت توانست با تمام شفافیت های اطلاعاتی و بازدهی خوب خود شرایط ورود به فرابورس را بدست آورد. این شرکت توانایی تولید ۳۰۰ هزار تن کنسانتره سرب و روی دارد.
همچنین شرکت می تواند (مخلوط سولفوره و کنسانتره) چند ماده معدنی را به طور همزمان فولوتاسیون نماید که بخش فنی این شرکت این کار را انجام داده و در صادرات استانی خوب و نمونه استانی بوده است. همچنین کنسانتره سرب به صورت سولفوره و اکسیده به کشورهای هند، چین، ترکیه، امارات صادر می شود.
جمیلی گفت: البته کنسانتره روی در داخل کشور مصرف می شود. همچنین این شرکت یکی از کارخانه های خوب فرآوری کنسانتره و فرآوری سرب و روی و مس است. ماشین آلات آن قوی است و اکثر کشورهای پیشرفته دنیا استفاده می کنند. محل کارخانه مناسب بوده و شرایط آب و گاز آن مهیا ست.
عضو اتاق بازرگانی زنجان با بیان طرح توسعه این شرکت درباره جزئیات آن تصریح کرد: شرکت طرح تولید محصول جدید تولید سولفات های سرب و روی را در نظر دارد که در حال حاضر به دنبال نصب ماشین آلات است. این طرح یک محصول جدید به محصولات کارخانه اضافه می کند و در حال حاضر با سرمایه سهامداران در حال پیشروی است و نیاز به افزایش سرمایه ندارد. مزیت خوب شرکت این است که بخش تحقیق و پژوهش قوی دارد و در با بهبود کیفیت و راندمان روش های خوبی به دست آورده ایم.
افزایش سرمایه قطعی است…
جمیلی افزایش سرمایه را از قطعیات وبرنامه های شرکت زرین معدن آسیا دانست و اظهار داشت: افزایش سرمایه نیز یکی از سیاست های شرکت این است که در راستای سیاست های بورس اعمال می شود . افزایش سرمایه در سال ۹۴ قطعا جزء برنامه های شرکت است.به دنبال این هستیم که روی سایر معادن نیز سرمایه گذاری نماییم که ممکن است در داخل استان ویا خارج از استان باشد.
عضو سابق اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار بورس ۲۴ مبنی بر ورود شرکت ها دیگر به بازار سرمایه اذعان داشت: برای سال آینده برنامه ورود شرکت پتاس ایران به بازار سرمایه را خواهیم داشت . در حال حاضر این شرکت تولید آزمایشی دارد و امیدواریم سال ۹۴ وارد فرابورس شود.
در همین راستا شهرام کدخدائی مدیرعامل کارخانه معدنی زرین، گفت: در پوسته زمین آنچنان سرب با عیار بیش از ۶۰ درصد وجود ندارد و در گذشته از این سرب برای تولید گلوله استفاده می کردند.
وی ادامه داد: استخرهای آب باتوجه به اصول فنی به صورت شیب دار و هم سطح طراحی شده اند که بار خروجی از کارخانه برای خشک شدن به فیلتر‏ها ورود کرده و سرریز آن به استخر می رسد.
او بیان کرد: آب صاف در زمان شروع فعالیت کارخانه دوباره به چرخه فرآیند بازخواهد گشت و در صورت نیاز مواد شیمیایی به اندازه معیار به آنها افزوده خواهد شد.
کدخدایی تاکید کرد: ۱۰ تا ۱۵ درصد آب در کنسانتره خواهد ماند که هم برای خریدار و تولید کننده آبدار بودن محصول نهایی به صرفه است زیرا آب که در فر‏آیند تولید مواد اسیدی و قلیایی به آن افزوده شده است دیگر اشباع نمی شود و محصول نهایی با جابجایی مقداری از آن از بین نخواهد رفت و این در حالی است که در زمان فروش، تنها وزن محصول بدون احتساب آب مورد نظر در نظر نظر گرفته می شود.
عباس بصیرپور، مدیرمالی شرکت کیمیا زنجان گستران نیز در خصوص اطلاعات مالی این شرکت به خبرنگار ما گفت: سرمایه کنونی این شرکت ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است که پذیرش آن انجام شده و عرضه آن بستگی به نظر هیات مدیره و سازمان بورس دارد که زمان دقیق آن مشخص نشده است. ای پی اس سال جاری شرکت ۷۸ ریال است و سود سال گذشته شرکت ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بوده است. همچنین شرکت برای سال جاری خود حدود ۱۰ میلیارد سود پیش بینی کرده است.
بصیرپور گفت: از برنامه های آتی این شرکت افزایش سرمایه برای سال ۹۴ و خرید ۲ شرکت سرب و روی ایرانیان و ذوب گران رنگین فلز است که این شرکت از کنسانتره سرب، شمش روی استحصال می نماید.
از این مقام مسئول در “کیمیا” درباره شرکت نیمه تعطیل سرب و روی ایرانیان پرسیدیم که اظهار داشت: شرکت سرب و روی ایرانیان یکی از شرکتهای زیر مجموعه است که هنوز راه اندازی نشده است و اگر به تولید برسد توان تولید سالانه ۲۵۰ هزار تن کنسانتره روی و ۳۰ هزار تن کنسانتره سرب را دارد. متاسفانه معدن انگوران در برنامه استخراج سولفورات عقب است و این واحد تولیدی که توسط بخش خصوصی با توجه به خاک انگوران طراحی شده است با توجه به خروج خاک سولفور از معدن انگوران فعال نیست، این شرکت در حدود ۸۰ میلیون دلار برای کشور ارز آوری خواهد داشت.

منبع: بورس ۲۴