برنامه های زرین معدن آسیا از زبان مدیرعامل و سهامدار عمده
12, اکتبر, 2014
معدن را به اهلش واگذار کنید.
19, اکتبر, 2014
برنامه های زرین معدن آسیا از زبان مدیرعامل و سهامدار عمده
12, اکتبر, 2014
معدن را به اهلش واگذار کنید.
19, اکتبر, 2014

«کیمیا»ی فرابورس در راه است.

گروه بنگاه‌ها- صنعت سرب و روی به عنوان یکی از صنایع دارای مزیت در کشورمان توانسته است بخش قابل‌توجهی از صادرات کشور را به خود اختصاص دهد. وجود معادن غنی با عیار مناسب در کشور، پتانسیل بالایی برای این صنعت محسوب می‌شود و در این میان، استان زنجان به عنوان قطب تولیدکننده و صادرکننده سرب و روی، مجموعه‌های صنعتی و معدنی بسیاری را در خود جای داده است که به فعالیت در این صنعت اشتغال دارند.
هلدینگ صنعتی و معدنی زرین که در حال حاضر با سه شرکت زرین معدن آسیا، کیمیای زنجان گستران و سرب و روی ایرانیان در این صنعت فعالیت می‌کند، از مجموعه‌هایی است که باوجود نوپا بودن، به موفقیت‌های بسیاری دست پیدا کرده است. شرکت کیمیای زنجان‌گستران با برخورداری از ظرفیت تولید ۲۵۰ هزار تن کنسانتره روی و ۵۰ هزار تن کنسانتره سرب، در حال حاضر کنسانتره روی موردنیاز ۲۴ کارخانه تولیدکننده شمش روی کشور را تامین می‌کند. این شرکت به‌تازگی در بازار فرابورس کشور پذیرش شده و ۶ ماه فرصت دارد تا شرایط عرضه اولیه سهام خود را در این بازار را فراهم سازد. در صورت فراهم بودن شرایط مناسب و رونق بازار، تا پایان سال جاری، ۱۰ درصد سهام این شرکت با نماد کیمیا در فرابورس عرضه خواهد شد. غلامحسین جمیلی، مدیرعامل کیمیای زنجان گستران و رئیس اتاق بازرگانی زنجان در جریان بازدید خبرنگاران از این شرکت گفت: «کیمیا» تنها کارخانه‌ای است که توانایی فلوتاسیون همزمان چهار محصول را دارا ست و فعالیت گسترده مرکز تحقیق و پژوهش این مجموعه و همکاری نزدیک با دانشگاه‌های امیرکبیر، تهران، زنجان و سهند تبریز و دیگر مراکز پژوهشی از مزیت‌های این مجموعه صنعتی است. وی افزود: کارشناسان این مجموعه توانسته‌اند با بهره‌گیری از مهندسی معکوس، خط دوم تولید این شرکت را همانند خط تولید اول که ساخت سوئیس است، ساخته و وارد چرخه تولید این شرکت کنند. از سوی دیگر به گفته عباس بصیرپور، مدیر مالی «کیمیا»، این شرکت در حال حاضر با سرمایه ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در حال فعالیت است و توانسته در سال گذشته، به سود ۸ میلیارد تومانی دست یابد و پیش‌بینی می‌شود، این سود در سال آینده به ۱۰ میلیارد تومان افزایش یابد.در حال حاضر، محصولات این شرکت علاوه بر تامین نیاز داخلی به کشورهای چین، هند، ترکیه و… نیز صادر می‌شود. همچنین ابراهیم جمیلی عضو هیات مدیره شرکت فرابورسی «زرین معدن آسیا» در جریان این بازدید درخصوص مشکلات صنعت سرب و روی کشور به خبرنگاران گفت: در حال حاضر برخی از واحدهای فعال در این صنعت با مشکل کمبود خاک مواجه‌اند و مجموعه بهره‌بردار معدن انگوران نمی‌تواند آن‌طور که باید نیاز آنها را برطرف سازد و به دلیل اینکه این معدن در بخش سولفوره، از برنامه خود بسیار عقب‌مانده است، متاسفانه برخی واحدها که با هزینه بالایی نیز احداث شده‌اند و می‌توانند اشتغال ایجاد کنند، تعطیل شده‌اند. به عنوان مثال، یکی از این واحدها می‌تواند سالانه بیش از ۸۰ میلیون دلار ارز‌آوری داشته باشد که در حال حاضر فعالیت نمی‌کند.
وی خاطرنشان کرد: ما به وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد کرده‌ایم که معادن کوچک را به واحدهای کوچک واگذار کنند و جلوی دلالی در محدوده‌ها و پروانه‌های اکتشافی را بگیرند؛ زیرا در حال حاضر، پهنه‌ها به نام افراد مختلف ثبت شده که کار عملیاتی نکرده‌اند. جمیلی تاکید کرد: باید به اهلیت افراد توجه شود و معدن دست کسانی باشد که فعال باشند. از سوی دیگر کارخانه‌های فرآوری باید مورد توجه دولت قرار گیرند و کنترل شوند. عضو هیات مدیره «فزرین» در ادامه گفت: ما موافق واگذاری معدن انگوران نیستیم اما پیشنهاد کردیم تا خاک این معدن با همکاری کارخانه‌های فرآوری، استخراج شود و در ازای این کار، خاک در اختیار آنها قرار داده شود اما دولت درعمل با این پیشنهاد موافقت نکرده است.

منبع: دنیای اقتصاد