معدن انگوران تعطیل نمی شود/ تولید همزمان سرب و روی و تراورتن در پیت استخراجی
9, آگوست, 2015
کنسانتره های سربی نقره ای ایران از چشم ها دور مانده اند.
19, آگوست, 2015
معدن انگوران تعطیل نمی شود/ تولید همزمان سرب و روی و تراورتن در پیت استخراجی
9, آگوست, 2015
کنسانتره های سربی نقره ای ایران از چشم ها دور مانده اند.
19, آگوست, 2015

مالکیت معادن به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان گفت: با اجرای ماده ۳۵ قانون رفع موانع تولید بدون انتقال مالکیت معادن در همه مراحل استخراج تا فروش به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

غلامحسین جمیلی در نخستین جلسه کمیسیون معدن اتاق بازرگانی زنجان که به منظور بحث و بررسی و جمع‌بندی دیدگاه‌های مسئولان و صاحب‌نظران برگزار شد، با اشاره به اجرای ماده ۳۵ قانون رفع موانع تولید اظهار کرد: بر اساس ماده ۳۵ قانون رفع موانع تولید، وزارت صنعت و معدن و سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته مکلف هستند در راستای اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی همه مراحل استخراج و فروش معادن را از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار کنند.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین دلیل طرح این قانون در کمیسیون معدن رویکرد مشورتی اتاق زنجان است، تصریح کرد: اتاق فرصت اظهار نظر و انعکاس دیدگاه‌‌های کارشناسی خود را دارد اما از آنجایی که رویکرد اتاق شورایی است تلاش می‌کنیم نظرات همه صاحبان صنایع و افراد ذینفع را در همه حوزه‌ها مداخله دهیم.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان ضمن تفسیر قانون مذکور اظهار داشت: با اجرای ماده ۳۵ قانون رفع موانع تولید بدون انتقال مالکیت معادن همه مراحل استخراج تا فروش به بخش خصوصی واگذار می‌شود و تا زمان واگذاری، عرضه مواد معدنی در بورس یا از طریق مزایده انجام خواهد شد.

وی در ادامه ضمن تقدیر از عملکرد شرکت تهیه و تولید مواد معدنی اضافه کرد: هر چند برخی از مشکلات در خصوص تهیه خاک همچنان به قوت خود باقی است اما باید اذعان داشت اتفاقات خوبی در این حوزه رخ داده است.

جمیلی همچنین ضمن ابراز نگرانی از پیامدهای فروش ماده معدنی انگوران در بورس اظهار داشت: به نظر می‌‌رسد دولت در اجرای این قانون معادنی را انتخاب خواهد کرد که آثار مخرب کمتری بر اقتصاد کشور داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه با عرضه ماده معدنی انگوران در بورس اکثر شرکت‌های سرب و روی استان متضرر می‌شوند، خواستار یافتن راه حل قانونی برای خارج کردن معدن انگوران از شمول این قانون شد.

در ادامه این جلسه مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران نیز از ابلاغ و پیگیری این قانون خبر داد و گفت: با وجود عدم تمایل مسئولان این شرکت نهایتا در صورت نیافتن راه حل قانونی این شرکت ملزم به اجرای این قانون خواهد بود.

شبانی با بیان اینکه معدن انگوران متعلق به صاحبان این صنعت است گفت: تلاش خواهیم کرد ضمن رعایت اصول ایمنی معدن انگوران را از لحاظ اصول فنی در مسیر درست هدایت کنیم و با رویکرد اکتشاف در حین استخراج امیدواریم خبرهای خوشی در آینده نزدیک به صاحبان این صنعت بدهیم.

وی با بیان اینکه سهمیه‌‍‌های امسال واحدهای تولیدی به قوت خود باقی است، اظهار داشت: تنها بخشی از مواد معدنی انگوران در بورس عرضه خواهد شد و این مقدار ناچیز تاثیری چندانی بر قیمت‌های فعلی نخواهد داشت.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌المللی استانداری زنجان و ناصر فغفوری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز در این جلسه به صورت مشترک خواستار یافتن راهکارهای قانونی برای کاهش اثرات نامطلوب اجرای این قانون شدند.

lمنبع: ماین نیوز