پیش بینی رشد مطلوب قیمت برای فلزات مس و روی و نیکل در سه ماهه سوم ۲۰۱۶
23, جولای, 2016
بهره وری فعالیت های معدنی در استان زنجان افزایش می یابد.
31, جولای, 2016
پیش بینی رشد مطلوب قیمت برای فلزات مس و روی و نیکل در سه ماهه سوم ۲۰۱۶
23, جولای, 2016
بهره وری فعالیت های معدنی در استان زنجان افزایش می یابد.
31, جولای, 2016

علاقه سرمایه‌گذاران به فلز روی

دو فلز روی و سرب معمولا از یک معدن استخراج می‌شوند؛ به طوری که به آنها لقب فلزات خواهر داده‌اند، با وجود این، سرمایه‌گذاران علاقه بیشتری به روی نشان می‌دهند.

فلز روی که برای ضدزنگ کردن فولاد استفاده می‌شود، در سال جاری رشدی ۴۰ درصدی داشته و بهترین عملکرد را در میان فلزات صنعتی به خود اختصاص داده است. رشد روی به دلیل نگرانی‌ها در خصوص کمبود این فلز بوده است. در حالی که قیمت فولاد به دلیل درخواست سیاست‌گذاران در سراسر دنیا رشد کرده است. سرب اما در سال جاری تنها ۲٫۹ درصد رشد داشته و با بیشترین فاصله نسبت به فلز روی در ۹ سال اخیر معامله می‌شود.

در حالی که فلز روی از اوج‌گیری قیمت فولاد،‌ تعطیلی معادن و کاهش تولید، سود برده است به نظر می‌رسد سرب بیش از حد عرضه شده است. این موضوع به این دلیل است که این فلز در چین (بزرگترین تولیدکننده و مصرف‌کننده سرب دنیا) بازیافت شده و مجددا به بازار عرضه می‌شود. سوسیته جنرال در ماه ژوئن اعلام کرد، این موضوع در حالی اتفاق افتاده که تقاضا برای دوچرخه‌های برقی (مهمترین دلیل رشد سرب در دو دهه گذشته) در چین آهسته شده است.

اسیتو هاردکسل، رئیس مرکز کالاهای صنعتی در گروه مالی سوکدن اعلام کرد: «سرب عقب افتاده است. در حالی که فلز روی سرمایه‌گذاران را جذب کرده است، سرب نتوانسته چنین کاری بکند و این ناامیدکننده است.»

اختلاف قیمت میان دو فلز در روز دوشنبه با رسیدن به ۴۰۹٫۵ دلار به بیشترین سطح خود از آگوست ۲۰۰۷ رسید.

به گزارش بلومبرگ، در حالی که گروه مک‌کوئری انتظار دارد تولید معدن هر دو فلز در سال جاری کاهش پیدا کند، قراردادها در بورس فلزات لندن نشان می‌دهد که معامله‌گران نگران عرضه و کمیابی سرب نیستند.

منبع: ماین نیوز