فضای کسب و کار برای سرمایه گذاری خارجی معدن در کشور فراهم نیست.
4, فوریه, 2017
معدن ایران، نیازمند حضور سرمایه‌گذاران خارجی؛ایران، قدرت جهانی معدنی خواهد شد.
18, فوریه, 2017
فضای کسب و کار برای سرمایه گذاری خارجی معدن در کشور فراهم نیست.
4, فوریه, 2017
معدن ایران، نیازمند حضور سرمایه‌گذاران خارجی؛ایران، قدرت جهانی معدنی خواهد شد.
18, فوریه, 2017

سهم۵۰درصدی چین در مصرف روی جهان

چین با حدود ۳۰ درصد از تولید روی جهان و پرو با ۱۴ درصد رتبه نخست و دوم را به خود اختصاص داده‌اند. فلز روی بعد از آهن، آلومینیوم و مس جزو پرمصرف‌ترین فلزات غیرآهنی است. مهم‌ترین کاربرد این فلز در صنعت گالوانیزه برای جلوگیری از خوردگی فولاد است.

در ایران معدن انگوران و پس از آن معدن ایرانکده از مهم‌ترین معادن روی کشور است و سومین معدن، معدن بافق با قدمت بالا در زمینه استخراج روی است. درحال‌حاضر بیش از ۹ درصد ذخایر خاک سرب و روی دنیا در ایران شناسایی شده است اما آنچه در کشور تولید و صادر می‌شود حتی به یک درصد نسبت‌های جهانی نیز نمی‌رسد. چین ۵۰ درصد از کل روی تولیدشده جهان و ۵۱درصد از کل فولاد تولیدی جهان را مصرف می‌کند. مصرف فولاد با مصرف روی رابطه دارد و براساس آمارها، ۵۰ درصد از روی تولید شده در جهان برای گالوانیزه کردن فولاد به کار می‌رود. یکی از عوامل رشد قیمت فلز روی در سال ۲۰۱۶میلادی، رشد اقتصادی چین و رشد فروش خودرو در این کشور است که منجر به افزایش تقاضای این فلز شده است. عامل بعدی به عرضه مربوط می‌شود، به طوری که صنایع جهانی روی به تازگی شاهد تعطیلی دو معدن بزرگ این فلز بودند.

معادن «سنچوری» و «لیشین» هر دو جزو فهرست ۱۰ معدن برتر فلز روی بودند و تعطیلی آنها حدود ۶۰۰ هزار تن از این فلز را از بازار خارج کرد. البته شاهد کاهش تولید در چند معدن بزرگ دیگر هم بودیم، از جمله تعلیق Nyrstar، Campo Morado و چندین معدن روی در ایالت تنسی. علاوه بر این موارد، چندین معدن کوچک روی در چین نیز به دلیل نگرانی‌های زیست‌محیطی تعطیل شدند. قیمت روی در ابتدای سال ۲۰۱۶ برابر با ۱۵۵۲ دلار بوده است. قیمت این فلز در اواخر ژانویه ۲۰۱۶ به دلیل افزایش تقاضا و کاهش عرضه در مسیر صعودی قرار گرفت و حتی به بالاترین قیمت ۵سال اخیر خود یعنی ۲۹۰۶ دلار رسید. یکی از دلایل رشد تقاضای روی در سال ۲۰۱۶میلادی به رشد فروش خودرو و رونق بازار آن در چین نسبت داده شد. در سال گذشته میلادی به دلیل کاهش ۵۰ درصدی مالیات خودروهای سبک، فروش خودرو با رشد مناسبی در چین همراه شد. در گزارش سپتامبر ۲۰۱۶میلادی، کمبود فلز روی به میزان ۲۵۱ هزارتن بود که این میزان در گزارش نوامبر به ۲۵هزار تن کاهش یافته است. پیش‌بینی گروه مطالعاتی بین‌المللی سرب و روی، کاهش عرضه به میزان ۲۴۸ هزار تن در سال ۲۰۱۷میلادی است.

همچنین براساس پیش‌بینی این گروه، تقاضا در سال ۲۰۱۷میلادی در اروپا همچون سال‌های قبل روند ثابت و نزدیک به ۵ درصد رشد خواهد داشت. در امریکا نیز برای سال ۲۰۱۷میلادی افزایش تقاضای ۱۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۶میلادی پیش‌بینی شده و چین با مصرف ۵۰ درصدی، به دلیل سیاست‌های دولت مبنی بر اجرای پروژه‌های زیربنایی، تقاضای خود را در سال ۲۰۱۷میلادی افزایش خواهد داد. بانک مرکزی چین شنبه ۴ فوریه (۱۶ بهمن ۹۵) نرخ بهره کوتاه مدت را ۱۰ پوینت یا ۰/۱ درصد افزایش داد و به بازار نشان داد که به دنبال سیاست انقباضی در سال جدید است، بازار کامودیتی‌ها نیز بلافاصله به این اقدام واکنش نشان داد و قیمت فولاد ۵/۳ درصد، روی ۲/۴ درصد و مس۱/۱ درصد کاهش یافت. بخش تحلیل بازار کالا در بانک «مک کواری» در گزارشی به مشتریان خود اعلام کرد متوسط قیمت روی در سال جاری میلادی ۲۷۷۸ خواهد بود و با حرکت به سمت پایان سال تا ۳۰۰۰ دلار افزایش می‌یابد. رونق بازار روی در ماه‌های پیش رو در گرو گسترش صنعت اتومبیل در بازارهای جهانی مانند امریکا، چین و تداوم سیاست‌های محرک چین در بخش زیرساختی، جبران نشدن کاهش عرضه، رشد نسبی اقتصاد جهانی و امیدواری به تقویت تقاضا است.

مریم حاجیان

منبع: ماین نیوز