بازتاب خبری رسانه معدن مدیا درباره گفتگوی تلویزیونی مهندس ابراهیم جمیلی در برنامه پایش شبکه اول سیما
8, آوریل, 2020
آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
9, جولای, 2020
بازتاب خبری رسانه معدن مدیا درباره گفتگوی تلویزیونی مهندس ابراهیم جمیلی در برنامه پایش شبکه اول سیما
8, آوریل, 2020
آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
9, جولای, 2020

سایه سنگین کرونا بر صنایع معدنی

شیوع ویروس کرونا کویید ۱۹ زمینه را برای رکود در اقتصاد و کاهش فعالیت در بسیاری از صنایع کشور فراهم کرد. ایران نیز از اثرات همه‏گیری این ویروس بی‏نصیب نمانده است. بدون تردید صنایع ایران نیز از این بیماری متضرر می‏شوند. در همین حال باید تأکید کرد که صنایع کشور ما از گذشته نیز با مشکلات اساسی روبرو شده بودند. تحریم‏های بین المللی فعالیت تولیدکنندگان را در حوزه های مختلف دشوار کرده است. تغییر مداوم قوانین و سیاست های غیرکارشناسی و سلیقه‏ای ضربات جدی را به بدنه صنایع وارد کرده است در چنین شرایطی شیوع ویروس کرونا همچون تیری بر پیکره صنایع وارد می شود. در ادامه باید خاطرنشان ساخت صنعت سرب و روی نیز از همه گیری ویروس کرونا متأثر شده است. تولیدکنندگان سرب و روی کشور بخشی از خاک مورد نیاز خود برای تولید را از کشور ترکیه وارد می کنند؛ در عین حال سهم قابل توجهی از صادرات ما نیز  به مقصد این کشور انجام می شود. حال در چنین شرایطی از یک سو صادرات که اثرگذاری ویژه‏ای بر عملکرد این صنعت دارد؛ با اما و اگرهای متعددی روبرو شده است. از سوی دیگر نیز واردات خاک مورد نیاز این صنایع برای تولید نیز با محدودیت روبرو است.

صنایع معدنی برنده بازار

صنایع معدنی با توجه به ویژگی‏های ذاتی خود در قیاس با بسیاری از صنایع، تأثیر محدودتری از همه‏گیری ویروس کرونا، کویید ۱۹ می پذیرند. البته در این میان باید تأکید کرد که تصمیمات ستاد ملی کرونا و سیاست‏گذاران این حوزه نیز اهمیت ویژه‏ای دارد. در دوره‏ای که ستاد پیشگیری از کرونا تصمیم به توقف فعالیت در واحدهای تولیدی گرفت؛ فعالان صنایع معدنی نیز کار خود را تعطیل کردند. در ادامه نیز با هدف حفظ سلامت کارکنان خود، اقدامات و پروتکل‏های بهداشتی این کمتیه را اجرایی کردند. قوانین مربوط به فاصله‏گذاری اجتماعی در خطوط تولید اجرایی شدند. در حال حاضر نیز مواد ضدعفونی‏کننده و بهداشتی به صورت مرتب در اختیار کارکنان قرار می‏گیرد. این موارد در برآورد هزینه‏های تولید محاسبه نشده؛ اما قطعاً تأثیر بسزایی بر صورت‏های مالی دارد. در ادامه باید کارکنان آموزش‏های لازم را ببینند تا امکان فعالیت در شرایط جدید و با رعایت نکات بهداشتی فراهم شود. بنابراین باید تأکید کرد که این ویروس بر تولید صنایع معدنی نیز اثرگذار بوده؛ هرچند هنوز برای برآورد این اثرات زود است.

همه گیری ویروس کویید ۱۹، بر بازار مصرف و در نتیجه فروش محصولات معدنی نیز اثرگذار است. در بسیاری از کشورها قرنطینه با شدت بیشتری نسبت به ایران اجرایی شده و همچنان ادامه دارد. بنابراین در چنین شرایطی بازار تقاضا برای بسیاری از محصولات صنایع معدنی به شدت کاهش یافته است. در نتیجه شاهد آن هستیم که قیمت فلزات در بورس جهانی کاهش پیدا کرده است. این افت قیمت ضرر قابل توجهی را به تولیدکنندگان وارد می کند.

با این وجود همچنان امید داریم که این محدودیت‏ها کوتاه مدت باشند و در آینده بتوانیم این افت تولید را جبران کنیم و زمینه را برای رشد تولید فراهم کنیم. در همین حال از دولتمردان انتظار می‏رود هرچه سریع‏تر تصمیمات صحیح برای برخورد با این جالش‏ها را اتخاذ کنند. بدون تردید اقدام سریع و مؤثر به حفظ موقعیت‏های شغلی در کشور کمک می کند. دولت در حال حاضر تنها مشکلات و چالش‏های واحدهای کوجک را در نظر دارد. این در حالی است که شرکت‏های بزرگ حزو تولیدکنندگان اصلی کشور هستند و نباید مشکلات و شرایط آن‏ها فراموش شود. مجموعه‏های بزرگ موقعیت‏های شغلی متعددی را ایجاد کرده‏اند و بر همین اساس تداوم روند تولید و فعالیت آن ها حائز اهمیت است. با این وجود متأسفانه در موقعیت کنونی دولت تنها شعار حمایت از تولیدکنندگان را سر می‏دهد. اما اقدامی اساسی در جهت حمایت از تولید ترتیب نمی‏دهد. بنابراین در چنین شرایطی از دولت‏ها انتظار می‏رود با اعمال سیاست‏های تشویقی از صاحبان صنایع حمایت کنند. دریافت بازپرداخت تسهیلات بانکی به تعویق بیفتد؛ در واقع حمایت از تولید در گفته‏های رئیس‏جمهور و مسئولان دیده می‏شود اما در عمل اجرایی نمی‏شود.

ظرفیت صنایع سرب وروی کشور به مراتب بیشتر از مصرف این دوفلز در کشور است؛ بنابراین رونق و توسعه در صنعت سرب و روی وابستگی قابل ملاحظه‏ای به صادرات آن دارد. در همین حال بخش عمده‏ای از تولیدات این صنایع به کشورهای ترکیه و چین صادر می شود. در چنین موقعیتی امکان صادرات تولیدات این صنایع به کشور ترکیه بسیار محدود شده است.

تولید و صادرات سرب روی، متأثر از کرونا

پس از انتشار خبر شیوع ویروس کرونا در ایران؛ مرزهای ایران با کشورهای همسایه بسته شد. در ادامه با همه‏گیری این ویروس در دنیا؛ تجارت در سطح بین المللی کاهش ویژه‏ای یافت. در حال حاضر نیز بسیاری از مرزهای ایران با کشورهای همسایه همچنان بسته است.

در چنین شرایطی، صنعت سرب و روی نیز متحمل آسیب‏هایی شده است. در همین حال باید تأکید کرد ظرفیت ایجاد شده در صنایع سرب و روی کشور به مراتب بیشتر از مصرف این دو فلز در کشور است؛ بنابراین رونق و توسعه در صنعت سرب و روی وابستگی قابل ملاحظه‏ای به صادرات آن دارد. در همین حال بخش عمده‏ای از تولیدات این صنایع به کشورهای ترکیه و چین صادر می شود. در چنین موقعیتی امکان صادرات تولیدات این صنایع به کشور ترکیه بسیار محدود شده است علاوه بر این باید خاطر نشان ساخت میزان خاک سرب و روی استخراج شده در کشور؛ کل نیاز این صنعت را به مواد اولیه تأمین نمی‏کند. بابراین حجم قابل توجهی از ماده مورد نیاز تولید در صنعت سرب وروی کشور از طریق واردات و از کشور ترکیه انجام می‏شود. اما ممنوعیت‏های موجود؛ این مسیر را دشوار کرده است.

در چنین شرابطی می‏توان اذعان کرد هرچه ممنوعیت‏های تجاری برای مدت زمان طولانی‏تری ادامه باشند؛ لطمات بیشتری بر عملکرد تولیدکنندگان وارد خواهد شد. چرا که این تولیدکنندگان ناچار هستند با ظرفیت پایینی تولیدکنند که با بهره‏وری اقتصادی همراه نخواهد بود. در ادارمه باید خاطر نشان ساخت اشتباهات سیاست گذاران کشور و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در طول سالیان گذشته لطمات غیرقابل جبرانی را به فعالان این صنعت سرب و روی وارد کرده است. این مسئولان با وضع قوانین سلیقه‏ای، موانع متعدد را در مسیر صادرات شمش سرب و روی ایجاد کردند. در نتیجه در سال گذشته صادرات این صنعت به شدت کاهش یافت. حال در سال جاری قیمت این فلزات در بورس‏های بین‏المللی کاهش قابل‏توجهی داشته‏است؛ بنابراین باید اذعان کرد که تولیدکنندگان این صنایع با چالش‏های جدی روبرو شده اند. در چنین موقعیتی می‏توان تأکید کرد که سال دشواری پیش‏روی این تولیدکنندگان است. بنابراین از سیاست‏گذاران انتظار می‏رود مسیر تولید صنایع را هموار کنند. همچنین با اتخاذ تصمیمات لحظه‏ای و غیرکارشناسی؛ فعالیت این تولیدکنندگان را دشوارتر نکنند.