مواد معدنی زنجان خام فروخته نمی شود.
31, دسامبر, 2016
فعالیت ۲۷۲ فقره معدن در استان زنجان
4, ژانویه, 2017
مواد معدنی زنجان خام فروخته نمی شود.
31, دسامبر, 2016
فعالیت ۲۷۲ فقره معدن در استان زنجان
4, ژانویه, 2017

راه اندازی کارخانه سرب شرکت ذوب گران رنگین فلز با عیار ۹۹٫۹۹ درصد

سخنان ابراهیم جمیلی مدیر عامل هلدینگ صنعتی و معدنی زرین دیروز در اتاق ایران در جمع خبرنگاران

دیروز یک طرح فراوری شمش سرب شرکت ذوب گران رنگین فلز در اتاق ایران رو نمایی شد.

محصول این کارخانه قابل عرضه در بورس فلزات لندن است و مذاکرات در حال انجام است.

گروه صنعتی و معدنی زرین در راستای تکمیل زنجیره محصولات خود موفق به تولید شمش سرب تصفیه شده از کنسانتره و با عیار بالای ۹۹٫۹۹ درصد در شرکت ذوب گران رنگین فلز شده است.

هدف شرکت از تولید این محصول نیاز تامین داخل و در گام بعدی صادرات است.

گروه صنعتی و معدنی زرین بزرگترین تولید کننده سرب و روی بخش خصوصی است. ودر سال ۸۳ تاسیس شده است.

شرکت زرین معدن آسیا سهامی عام در سال ۸۳ تاسیس  و در سال ۹۰ وارد بورس شد.

هدف از این جلسه معرفی محصول شرکت ذوب گران رنگین فلز به عنوان اولین تولیدکننده سرب بخش خصوصی با عیار ۹۹٫۹۹ است.

شمش تولید شده در شرکت ذوب گران رنگین فلز یک محصول ایرانی و قابل عرضه در بازارهای جهانی است و تولید در این شرکت کاملاً رقابتی است.

در شرکت ذوب گران رنگین فلز می توانیم از تولید کنسانتره سالانه به ظرفیت ۳۵ هزار تن سرب تولید کنیم و تولید این محصول بدون هیچ آلایندگی است.

علاوه بر تولید سرب در این مجتمع می توانیم نقره هم به عنوان محصول جانبی تولید کنیم.

در هلینگ صنعتی و معدنی زرین هر ۱۲ ماه یکبار یک طرح راه اندازی می شود. نگران تعطیلی معدن سرب و روی انگوران نیستیم و در صورت اتمام ذخیره این معدن در ۱۰ سال آینده تولید کنسانتره مس را در گروه آغاز خواهیم کرد.

به دلیل کمبود سنگ سرب و روی در حال حاضر سرمایه های بخش خصوصی کشور  به خارج ایران رفته  وباعث فعال شدن معادن ترکیه شده است. برخی سیاست های غلط دولت باعث شده است تا سرمایه ها به خارج از کشور سوق پیدا کند.

زون سولفوره معدن سرب و روی انگوران می تواند مواد اولیه کارخانه کنسانتره سولفوره شرکت صنعتی و معدنی زرین را تامین کند اما این معدن که قرار بود در سال ۹۲ تولید زون سولفوره را آغاز کند متاسفانه از این اقدام عقب مانده است و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی بدعهدی کرده است.

کارخانه سرب و روی سولفوره شرکت صنعتی و معدنی زرین معدن در حال حاضر راه اندازی شده است اما معدن سرب و روی انگوران هنوز اقدامی در تامین خاک سولفوره نکرده است.

در سال ۹۲ مقام معظم رهبری آن سال را به نام حمایت از کار و تولید نامیده اند در همین راستا با مجوزهای قانونی احداث کارخانه ۳۰۰ هزار تنی سرب و روی مهدی آباد را آغاز کردیم و در سال ۹۴ طی جلسه ای که در وزارت صنعت معدن و تجارت با حضور معاونت معدنی این وزارت خانه و ایمیدرو برگزار شد  دولت را موظف کرد تا نسبت به تامین مواد اولیه به این کارخانه از مهدی آباد اقدام کند ولی هنوز این مهم محقق نشده است و این تاخیر را ایمیدرو باید پاسخگو باشد.

فاز اول کارخانه مهدی آباد به ظرفیت ۵۰ هزار تن آماده راه اندازی است.

طبق قانون دولت موظف است تا ماده معدنی مورد نیاز کارخانه سرب و روی مهدی آباد متعلق به گروه صنعتی و معدنی زرین را تامین کند.

دولت اگر مواد اولیه کارخانه فراوری این شرکت را از معدن سرب و روی مهدی آباد تامین نکند ماشین آلات کارخانه را باز می کنیم و به ترکیه می بریم.

دولت باید جسارت داشته باشد و از سرمایه گذار حمایت کند و موضع خود را مشخص کند. گروه صنعتی و معدنی زرین به دنبال مالکیت در معدن مهدی آباد نیست و ما فقط مواد اولیه می خواهیم.

معدن سرب و روی مهدی آباد یک پلی متال است و از عناصر نادر خاکی و باریت برخوردار است .

ما مزایده انگوران را سالم نمی دانیم و با اینکه پاکات را به ایمیدرو تحویل دادیم اما به دلیل عدم شفافیت در مزایده از سرمایه گذاری در این معدن طی نامه ای انصراف دادیم.

سرمایه گذار خارجی در این معدن فقط تفاهم نامه امضا کرده است و هیچگونه قراردادی را با برنده مزایده منعقد نکرده است.

در معدن سرب و روی مهدی آباد از ۱۳۰ میلیون تن باریت برخورداریم که این موضوع در اسناد مزایده نبود.سال آینده بسیاری از کارخانه های فراوری شرکت صنعتی و معدنی زرین وارد بورس خواهند شد و ما به دنبال شفاف سازی هستیم.

در سال ۲۰۱۶ فلز روی لیدر بازار بود و انتظار می رود این شرایط در سال ۲۰۱۷ ادامه یابد. ظرفیت نصب شده سرب و روی در ایران ۹۰۰ هزار تن است در صورتی که نیاز کشور به محصولات ۲۰۰ هزار تن گزارش شده است به عبارتی می توانیم سالانه بیش از ۷۰۰ هزار تن با درآمد زایی بیش از ۱ میلیارد دلار صادرات داشته باشیم.

گروه صنعتی و معدنی زرین در سال ۹۶ با تولید دو محصول جدید زنجیره تولید در بخش معدن را تکمیل می کند.

 متاسفانه دلال بازی در معدن رواج پیدا کرده است و دولت باید پروانه های اکتشاف را به افرادی که دارای صلاحیت فنی و مالی هستند واگذار کند.

با کاهش قیمت نفت دولت با وضع عوارض بر معادن و صنایع معدنی به دنبال کسب درآمد است. تا هنگامی که مجوز فراوری در کشور آسان داده نشود هیچ واحد فراوری ایجا نخواهد شد در صورتی قانون خیلی از راهکارها را برای حمایت از واحدهای فراوری ارایه کرده است.

در حال حاضر شرکت هایی از ترکیه و ایتالیا خواهان خرید سهام گروه صنعتی و معدنی زرین هستند.

منبع: معدن ۲۴