مهم‌ترین مشکل صنعت روی زنجان تامین خاک است.
29, سپتامبر, 2015
قیمت مواد معدنی رشد خود را از سر خواهد گرفت
4, اکتبر, 2015
مهم‌ترین مشکل صنعت روی زنجان تامین خاک است.
29, سپتامبر, 2015
قیمت مواد معدنی رشد خود را از سر خواهد گرفت
4, اکتبر, 2015

خارجی ها میتوانند در ایران صاحب معدن شوند.

توسعه بخش معدن  به اشتغال زایی، افزایش صادرات و بهره وری در اقتصاد کشور کمک میکند.

 دکتر محمد خزایی، معاون وزیر اقتصاد و دارایی و رییس سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران در چهارمبن همایش فرصت های سرمایه گذاری معدن و صنایع معدنی ایران با بیان این مطلب گفت: این درحالی است که متاسفانه حوزه معدن و سرمایه گذاری در آن تاکنون مهم به نظر نرسیده است.

وی افزود: البته توجه و اشتیاق سرمایه گذاران خارجی به بخش معدن زیاد است.

خزایی با بیان اینکه معدن پایگاه اصلی برای توسعه سایر بخش ها است ادامه داد: ایران با دارا بودن ۲۷ میلیارد تن از ذخایر معدنی جهان حدود ۷ درصد از ذخایر جهانی را به خود اختصاص داده است.

معاون وزیر اقتصا و دارایی با تاکید بر اینکه در بخش معدن می توان از تامین مالی خارجی استفاده کرد گفت: تلاش های زیادی برای استفاده از سرمایه های خارجی صورت گرفته و با محوریت امور اقتصادی رتبه ایران در جذب سرمایه خارجی بهبود یافت و در سال ۲۰۱۶ نیز بهتر خواهد شد.

وی افزود: معدن ۴ تا ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده درحالی که در متوسط جهانی این رقم ۱۵ تا ۱۶ درصد است از اینرو باید راهی برای افزایش بهره وری و سرمایه گذاری در بخش معدن پیدا کرد.

خزایی تصریح کرد: اکثر معادن کشور در نقاط دور افتاده قرار دارند و هرگونه سرمایه گذاری در این حوزه علاوه بر افزایش اشتغال سبب رونق اقتصادی بیشتر مناطق محروم کشور و ایجاد توسعه متوازن در سطح کشور می شود درحالی که سایر حوزه های اقتصادی این امکان را فراهم نمیکنند.

وی نگرانی سرمایه گذار خارجی را مسائل قانونی و حقوقی برشمرد و گفت: انتطار دولت حضور فعال بخش خصوصی داخلی است و اگر موفق باشد قطعا می تواند عامل خوبی برای جذب سرمایه گذار خارجی نیز باشد.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی تاکید کرد: تهیه یک نقشه راه برای تامین منابع مالی خارجی ضروری است تا بدانیم منابع مالی در چه بخش هایی باید مصرف شود.

وی بهترین تامین مالی در بخش معدن را استفاده از سرمایه گذاری مستقیم و مستقل خارجی عنوان کرد و گفت: سرمایه گذاری مشترک داخلی و خارجی بهترین نوع تامین مالی منابع خارجی است.

خزایی افزود: باید این امکان برای خارجی ها فراهم شود تا در ایران صاحب معدن و مالک معدن شوند درحالی که اکثر نقاط دنیا خارجی ها نمی توانند تملک زمین یا معدن داشته باشند ولیکن در ایران سرمایه گذار خارجی می تواند شرکتی را با مالکیت صد در صد با نام خود ثبت کند و به این طریق پروانه بهره برداری معدن را به نام خود دریافت کند.

منبع: معدن ۲۴