صنایع تبدیلی فعلی معادن زنجان کافی نیست
5, جولای, 2015
اهمیت ایمنی در معادن
14, جولای, 2015
صنایع تبدیلی فعلی معادن زنجان کافی نیست
5, جولای, 2015
اهمیت ایمنی در معادن
14, جولای, 2015

بهره‌برداری‌ از معادن بزرگ‌مقیاس جایگزین واحدهای کوچک می‌شوند

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کوچک‌مقیاس بودن معادن یکی از آفت‌های دیرینه در این بخش است و در رویکرد جدید با تعریف پهنه‌های اکتشافی بزرگ‌تر به دنبال صرفه اقتصادی بیشتر در این حوزه هستیم.

جعفر سرقینی در مراسم گرامی‌داشت روز صنعت و معدن در جمع فعالان این عرصه اظهار کرد: هزینه مطالعات اکتشافی و ژئوفیزیکی در معادن با پهنه‌های گسترده با هزینه کمتری انجام می‌شود و در کنار توجه به فعالیت معادن کوچک‌مقیاس که به ‌نوبه خود سهم مهمی در اشتغال‌زایی و بهره‌برداری از این منابع خدادادی دارند، به دنبال بهره‌برداری از معادن در واحدهای بزرگ‌مقیاس هستیم.

وی افزود: برای اینکه دچار رکود نشویم باید چرخه تولید معادن را کامل کنیم و با ایجاد صنایع تبدیلی، ارزش‌افزوده را در این حوزه شاهد باشیم و تکمیل زنجیره تولید یکی از اولویت‌های این وزارتخانه است.

سرقینی تصریح کرد: اشتغال در حوزه معادن، پایدار بوده و علاوه بر ایجاد زمینه اشتغال و توسعه در شرایط رکود، کمترین لطمه را معادن به دلیل وابستگی به زمین شاهد بودیم.

این مقم مسئول با بیان اینکه اشتغال در حوزه صنعت پایدارتر بوده و تجارت پایدار را نیز رقم می‌زند، تأکید کرد: در همه شش دوره برنامه‌های توسعه کشور رشد بخش معدن به‌طور معناداری بیشتر از سایر بخش‌ها بود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال گذشته ۶۳ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم و در ترکیب واردات نیز در مقایسه با سال‌های گذشته شاهد واردات کالاهای سرمایه‌ای بودیم که نشان‌دهنده حرکت دولت در خط سیر حمایت از تولید و اشتغال است.

در ادامه این مراسم جمشید انصاری، استاندار زنجان گفت: رفتار غیرحرفه‌ای یکی از مشکلات در حوزه صنعت است. رفتار غیرحرفه‌ای یکی از مشکلاتی است که در برخی از واحدهای تولیدی مشاهده می‌شود. این در حالی است که رفتار اقتصادی باید سرلوحه فعالیت اقتصادی باشد.

وی افزود: بر اساس آمار موجود ۷۰ درصد واحدهای صنعتی استان بومی و ۳۰ درصد آن توسط سرمایه‌گذاران غیربومی ایجاد و راه‌اندازی شده است، این در حالی است که بر اساس میزان سرمایه‌گذاری کمتر از ۳۰ درصد توسط افراد بومی و بیش از ۷۰ درصد آن توسط سرمایه‌گذاران غیربومی صورت گرفته است.

انصاری با بیان اینکه باید فعالیت گروهی در حوزه اقتصاد را در بین خود تقویت کنیم تا بتوان از سرمایه‌های خرد نهایت استفاده را داشته باشیم، تصریح کرد: علی‌رغم اینکه استان زنجان به لحاظ جمعیت و مساحت رتبه ۲۵ کشور را دارد در تولید ارزش‌افزوده سهم ۱۴ کشوری را به خود اختصاص داده است.

همچنین محسن علیمردانی، نماینده مردم زنجان و طارم در خانه ملت نیز در این مراسم گفت: باید توجه بیشتری به حوزه بهره‌وری داشته باشیم.

وی اظهار کرد: با توجه به آمار موجود جمعیت زیرخط فقر استان در مقایسه با نرم کشوری رقم بسیار پائینی دارد و این مسئله جای تقدیر از مسوولان امر و فعالان در راستای ایجاد اشتغال را دارد.

علیمردانی با بیان اینکه مقوله بهره‌وری در کشور مغفول مانده است، گفت: ضروری است در این حوزه توجه بیشتری از سوی صنعت‌گران، تولیدکنندگان و سیاست‌گذاران این حوزه صورت گیرد.

وی تصریح کرد: توجه دولت به مقوله اشتغال جدی است و در همین راستا و در خصوص حمایت از اشتغال فارغ‌التحصیلان یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار با پیشنهاد نمایندگان و تایید دولت به چهار هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد که در طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب رقم بی‌سابقه‌ای بود.

در ادامه ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: واردات مواد اولیه مورد نیاز صنایع به استان رشد داشته است.

وی اظهار کرد: رشد آمار بیمه اجباری در استان که در پایان خرداد سال‌جاری حدود ۱۰۷ هزار و ۵۰۰ نفر بود بیانگر میزان خوب اشتغال به ‌ویژه در حوزه صنعت و معدن استان است.

وی افزود: در سال گذشته شاهد کاهش ۲۶ درصدی واردات مواد نهایی و تولیدشده به استان در مقایسه با سال ۱۳۹۲ بودیم، این در حالی است که در بخش واردات کالاهای اولیه و سرمایه‌ای رشد ۱۵ درصدی داشتیم که نشان‌دهنده توسعه و رونق اقتصادی استان در توسعه‌ تولید است.

فغفوری تصریح کرد: از مهرماه سال ۱۳۹۲ به بعد ۱۷۰ واحد تولیدی در سطح استان با ایجاد زمینه اشتغال ۵۷۵۰ نفر فعالیت خود را آغاز کردند. در بخش معدن نیز ۵۵ معدن با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد تومان در حوزه اکتشاف فعالیت خود را آغاز کردند.

همچنین غلامحسین جمیلی، رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان گفت: باید با تولیدات داخلی برخورد مهربان‌تری داشته باشیم،‌زیرا با اقبال در استفاده از تولیدات داخلی زمینه اشتغال جوانان همین مرز و بوم فراهم می‌شود و به ‌تبع آن شاهد رشد اقتصادی و توسعه هر چه بیشتر کشور خواهیم بود.

وی تصریح کرد: تلاش دولت در زمینه ایجاد ثبات اقتصادی در بازار دستاورد بزرگی در دولت یازدهم بود و کارآفرین واقعی کسی است که در ثبات قیمت ارزش‌افزوده ایجاد کند.

در پایان این مراسم از ۱۲ واحد صنعتی و معدنی و پیشکسوت نمونه تجلیل شد.

منبع: www.otaghnews.com