مراسم انتخاب کارگر نمونه در مجتمع صنعتی معدنی زرین
4, آوریل, 2018
۵ سال فرصت برای بازسازی معدن بعد از اتمام ذخیره
21, آوریل, 2018
مراسم انتخاب کارگر نمونه در مجتمع صنعتی معدنی زرین
4, آوریل, 2018
۵ سال فرصت برای بازسازی معدن بعد از اتمام ذخیره
21, آوریل, 2018

بایدهای تحقق یک شعار

شعار «حمایت از کالای ایرانی» که با آغاز سال ۹۷ از سوی رهبر معظم انقلاب انتخاب شد، به یقین تحقق اقتصاد مقاومتی را بیش از پیش امکان‌پذیر خواهد کرد.

این شعار با مصداق خارجی پیدا کردن و به طور مشخص در حمایت از تولید داخلی می‌تواند در اقتصاد بسیار راهگشا باشد. بدون شک یکی از بهترین بازارهای فروش کالاهای واحدهای صنعتی، بازار داخلی است که می‌تواند پیوند نزدیکی بین تولیدکننده و مصرف‌کننده ایجاد کند و این تعامل بهترین کمک را به چرخه اقتصادی و رونق تولید می‌کند. از این‌رو رونق بازار داخلی می‌تواند سبب رونق تمامی صنایع از جمله صنایع معدنی در کشور شود.
در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، بر اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه‌ریزی برای ارتقای کیفیت و رقابت‌پذیری در تولید تاکید شده است. بنابراین در دستور کار قرار دادن آن برای اقتصاد کشور یک ضرورت به‌شمار می‌رود. از این‌رو یکی از مهم‌ترین زمینه‌های حمایت از خرید کالای ایرانی، آموزش و فرهنگ‌سازی است. فرهنگ‌سازی باید فراتر از یک شعار سالانه پیش برود که در سال‌های آینده و با تغییر شعار به وادی فراموشی سپرده نشود. به یقین حمایت از کالای داخلی، نیازمند برنامه‌ریزی منسجم و زمان‌بر خواهد بود که ثمره آن را در سال‌های آینده شاهد خواهیم بود.
البته تاکید بر مصرف کالای ایرانی، تنها با توصیه امکان‌پذیر نخواهد بود و نیازمند تعامل کامل بین مصرف‌کننده و تولیدکننده در یک بازه زمانی بلندمدت هستیم. تولیدکننده باید کیفیت تولید کالا را در اولویت قرار دهد و مصرف‌کننده با حمایت از کالای ایرانی، به کالای خارجی نه بگوید، در این بین دست‌اندرکاران کشور نیز با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی دقیق و حساب‌شده سعی در تقویت اقتصاد ملی داشته باشند.
بنابراین برنامه‌ریزی و نقشه راه کلان و روش عملی آن از وظایف مسئولان بوده و ارتقای کیفیت محصولات جزو وظایف تولیدکنندگان است و پس از این دو مرحله خواه نخواه خرید کالای ایرانی بر عهده مردم خواهد بود. بدون شک هیچ مصرف‌کننده داخلی به کالای باکیفیت ایرانی نه نخواهد گفت.

سارا اصغری – روزنامه‌نگار

منبع: گسترش صمت