قیمت جهانی فلز روی- ۱۹ خرداد ۹۷
9, ژوئن, 2018
عید فطر بر تمام مسلمانان جهان مبارک
14, ژوئن, 2018
قیمت جهانی فلز روی- ۱۹ خرداد ۹۷
9, ژوئن, 2018
عید فطر بر تمام مسلمانان جهان مبارک
14, ژوئن, 2018

بازار جهانی سرب و روی باثبات و رو به رشد است

به گزارش اخبار فلزات و به نقل از صمت از ماینینگ‌ویکلی بنا بر گفته شرکت بین‌المللی سی‌آریو که در زمینه پژوهش و مشاوره بازار فعال است، به دنبال کمبود روی در سال گذشته میلادی پیش‌بینی می‌شد این فلز در امسال نیز کسری چشمگیری را تجربه کند. این کسری به دلیل قیمت‌های مربوط به فرآیند ذوب و ریخته‌گری است و پیش‌بینی می‌شود در امسال میلادی، بهای روی را به طور بی‌سابقه‌ای بالا ببرد.
علاوه بر موارد یادشده، مجموعه ‌اتفاق‌ها از جمله بسته شدن معادن، کاهش تولید شرکت گَلِنکور و سختگیری‌های زیست‌محیطی در چین به این کسری دامن زده و در نهایت به کاهش حجم جهانی کنسانتره این فلز انجامیده است.
اعمال این محدودیت‌ها بر تولید فلز تصفیه شده از سال ۲۰۱۶ میلادی(۱۳۹۵ خورشیدی) به تقویت نرخ روی منجر شد و این فلز، سال یادشده را با بهای ۲هزار و ۵۵۶ دلار در هر تن و سال گذشته میلادی را با ۳هزار و ۳۰۹ دلار در هر تن به پایان رساند. این ارقام نشانگر رشد ۲۹ درصدی است که در یک دهه پیش از این تاریخ، سابقه نداشته است.
در کنار روی، سرب هم به عنوان فلز هم خانواده روی و همچنین فلزی که همراه آن کشف و استخراج می‌شود، امسال میلادی را با محدودیت عرضه سپری می‌کند؛ اتفاقی که از کاهش عرضه اولیه آن نشات می‌گیرد، بازار را در محدودیت نگه می‌دارد و به افزایش نرخ سرب می‌انجامد.
در ادامه، انتظار می‌رود «روی» امسال میلادی را با ۲ درصد افزایش بها پشت سر بگذارد. گفتنی است در سال گذشته ۱۴ میلیون تن از این فلز در جهان مصرف شد، هر چند پیش‌بینی می‌شود در سال آینده میلادی به دلیل کاهش تقاضای چین، مصرف این فلز کاهش یابد.
در همین حال سی‌آریو نیز پیش‌بینی می‌کند اقتصادهای آسیایی عامل اصلی رشد تقاضای روی باشند، هر چند افزایش نرخ در امسال و آینده میلادی بر تقاضا تاثیرگذار است و می‌تواند آن را کاهش دهد.
همچنین پیش‌بینی می‌شود در دهه ۲۰۱۰ میلادی(۱۳۸۹ خورشیدی) تا ۲۰۲۰ میلادی (۱۳۹۹ خورشیدی) مصرف جهانی سرب به طور متوسط سالانه ۲ تا ۲/۵ درصد رشد کند و در این بین کاهش عرضه از سوی معادن با کمبود مستمر کنسانتره و انعقاد کوتاه‌مدت قراردادها خود را نشان می‌دهد.
برای نیمه دوم امسال میلادی نیز انتظار می‌رود که بازارهای سرب و روی با کاهش عرضه از سوی معادن رو‌به‌رو باشند و کاهش تولید فصلی در چین هم بر این امر دامن می‌زند. پیشی گرفتن محصول کنسانتره از ظرفیت واحدهای ذوب، اتفاق دیگری است که در ۶ ماه پیش رو برای سرب و روی پیش‌بینی می‌شود. این احتمال نیز وجود دارد که در ادامه امسال، عرضه اولیه سرب نسبت به عرضه اولیه روی کمتر باشد.
در نتیجه آنچه شرح داده شد، چشم‌اندازی که برای بازار سرب و روی پیش‌بینی می‌شود، حکایت از کاهش تولید، افزایش نرخ و رشد مصرف در امسال و سال آینده میلادی دارد. رضا اعتدال، کارشناس سرب و روی در گفت‌وگو با صمت این چشم‌انداز را تایید می‌کند و در توضیح بیشتر می‌گوید: رشد جهانی بهای سرب و روی از جایی شروع شد که ذخیره ۱۲۰۰ تنی انبارهای ال‌ام‌ای(بورس فلزات لندن) به دلیل بسته شدن معادن کاهش پیدا کرد. این معادن به دلیل فرسودگی و به پایان رسیدن عمر آنها استخراج نشدند.
به دنبال این اتفاق که اواسط سال ۱۳۹۵ رخ داد، با افزایش مصرف در بازار جهانی روبه‌رو شدیم. در نتیجه، اکنون برای سرب شاهد بهای ۳هزار و ۶۰۰ دلار و برای روی شاهد بهای ۲هزار و ۶۰۰ دلار هستیم. هر چند در چند ماه‌ گذشته با عقب‌نشینی قیمت‌ها رو‌به‌رو بوده‌ایم، اما زودگذر بوده و چشم‌انداز کلی نرخ دست‌کم تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی صعودی است.
وی درباره میزان تاثیرپذیری بازار داخلی ایران از بازار خارجی توضیح داد: در ایران کشف نرخ به طور معمول به وسیله بورس کالا انجام می‌شود، هر چند برخی شرکت‌ها هم مشتریان دائمی خود را دارند، اما در واقع نرخ سرب و روی در ایران تابعی از نرخ دلار و بورس فلزات لندن است.
نرخ دلار نوسان بسیاری دارد که بهای سرب و روی کشور هم متاثر از این نوسان‌هاست. درحال‌حاضر می‌توانم نرخ بین ۱۶ تا ۱۸ هزار تومان را برای هر کیلو روی و نرخ ۱۳ هزار تومان را برای هر کیلو سرب تعیین کنیم.
هر چند ممکن است این نرخ در بازار کمی بالا و پایین شود، اما متوسط نرخ کنونی را در همین طیف می‌توان اعلام کرد.
اعتدال در نهایت بازار جهانی سرب و روی را به شدت متاثر از بورس‌های لندن و شانگهای دانست و افزود: هم‌اکنون سایت‌های معتبری مانند متال‌بولتن برای سال آینده میلادی نرخ روی را ۲هزار و ۹۰۰ دلار و سرب را ۲هزار و ۴۰۰ دلار در هر کیلو پیش‌بینی می‌کنند، اما در نهایت آنچه صحت این پیش‌بینی را تعیین می‌کند میزان عرضه و تقاضاست. در کل در بازار جهانی نوسان نرخ سرب و روی زیاد نیست و در بازه‌های یک تا دو ساله افت و خیز چشمگیری را تجربه می‌کند.