شرایط جدید فروش خاک روی در سال ۹۵
26, دسامبر, 2015
تاکید نعمت زاده بر رفع موانع سرمایه گذاری معدن
28, دسامبر, 2015
شرایط جدید فروش خاک روی در سال ۹۵
26, دسامبر, 2015
تاکید نعمت زاده بر رفع موانع سرمایه گذاری معدن
28, دسامبر, 2015

احتمال ارزندگی بالای کیمیا در بلند مدت

سهامدار عمده کیمیای زنجان گستران معتقد است این سهم ظرفیت رشد بالایی دارد.

سه شنبه گذشته ۱۱ میلیون و ۵۲۰ هزار سهم معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت ۱۱۵ هزار و ۲۰۰ میلیون ریال کیمیای زنجان گستران در بازار دوم فرا بورس عرضه شد.
کشف قیمت این تازه وارد فرابورسی در قیمت ۳ هزار و ۳۵۰ ریال انجام شد یکشنبه گذشته نشست خبری عرضه سهام شرکت کیمیای زنجان گستران در محل سالن اجتماعات خانه اقتصاد ایران با حضور ابراهیم جمیلی، مدیرعامل شرکت زرین معدن آسیا و سهامدار عمده شرکت کیمیای زنجان گستران، غلامحسین جمیلی مدیرعامل شرکت کیمیای زنجان گستران، عباس بصیرپور معاونت مالی این شرکت، شاهرخ بدیعی، مدیرعامل کارگزاری راهنمای سرمایه گذاران و حسین سلیمی، عضو هیات مدیره هلدینگ زرین معدن آسیا تشکل شد.

بزرگترین مجتمع سرب و روی غرب ایران
ابراهیم جمیلی، مدیرعامل شرکت زرین معدن آسیا و سهامدار عمده شرکت کیمیای زنجان گستران، با پیش بینی بقای وضع کنونی بورس تا دو سال دیگر و تحقق اثر برجام پس از گذشت دو سال، اظهار داشت که سرمایه گذاری خارجی و تزریق پول جدید به بازار با توجه به شرایط شرکتهای سرمایه گذاری و کاهش قیمت نفت، به زودی انجام نمیشود او بااشاره به شرایط نامطلوب بازار اظهار داشت که تنها ۱۰ درصد از سهام این شرکت عرضه میشود و ۹۰ درصد باقی تا زمان بهبود شرایط عرضه نخواهد شد او با بیان اینکه این سهم ارزش ذاتی دارد، بیان داشت که این شرکت بزرگترین مجتمع سرب و روی ایران در منطقه غرب کشور خواهد بود در یزد هم مجتمعی در حال احداث است که شرکت کیمیا در آن سهم خواهد داشت و شرکت زرین معدن سهامدار اصلی آن خواهد بود.
او ادامه داد:شرکت کیمیا تنها شرکتی است به طور همزمان امکان تولید چهار محصول روی اکسیده، روی سولفوره، سرب اکسیده و سرب سولفوره را دارد. این شرکت از نظر تکنولوژی، تولید و تحقق پیش بینی های اعلام شده در بودجه وضعیت خوبی دارد و باید توجه داشت این رشد و عملکرد خوب در شرایطی رخ داد که همه چیز بد بوده و قیمت LME نیز افت زیادی داشت اگر خاک وجود داشته باشد، شرکت کیمیا میتواند به طور همزمان کنسانتره مس نیز تولید کند. جمیلی با بیان اینکه این گروه بزرگترین تولید کننده کنسانتره سرب و روی کشور بوده و ۴۴ درصد از کنسانتره سرب و روی کشور راتولید میکند، گفت: شرکت زرین معدن در فرابورس است و شرکت کیمیا نیز به صورت داوطلبانه در حال ورود به بورس و شفاف سازی است.

عرضه به خاطر حفظ اعتبار
جمیلی با تاکید بر اینکه آنچه در بازار سرمایه به دنبالش است، حفظ اعتبار است، گفت رفتار عاقلانه، تقاضای توقف عرضه اولیه از بورس بود ولی معتقدم هر چقدر برخورد شفاب با بازر صورت گیرد در آینده وضع بهتر خواهد بود ما صادقانه رفتار کردیم و به سهامداران خرد اهمیت دادیم و حتی در مجمع برای تقسیم سود، نظر آنها را اعمال کردیم و نظر سهامداران اکثریت را دخالت ندادیم.

موقعیت خاص و ارزشمند کیمیا
غلامحسین جمیلی، مدیرعامل شرکت کیمیای زنجان گستران، در خصوص مزیت های رقابتی این شرکت با سایر واحدهای مشابه گفت: اولین نکته بااهمیت، موقعیت خاص استقرار این واحد است. منبع اصلی تامین خاک مورد نیاز واحدهای سرب و روی، فعلاً معدن انگوران است و عمده ترین بازار مصرف نیز شهرک صنعتی در زنجاست است. در حال حاضر ۹۰ درصد ماده معدنی مورد نیاز از معدن انگوران تامین میشود و حدود ۷۵ درصد این ماده معدنی نیز در زنجان مصرف میشود کیمیای زنجان گستران دقیقا در حد فاصل معدن و محل عرضه محصول خودقرار گرفته است و این موقعیت خاص استقرار به صرفه جویی های مالی و هزینه های حمل و نقل شرکت بسیار کمک میکند علاوه بر این، تجربه پیشین در زرین معدن موجب شد تا ضعف‌ها، اشکال‌ها و نارسایی‌های گذشته، در کیمیا تکرار نشود همچنین بابهره گیری از تکنولوژی‌های روز، هم توانستیم بهره وری و راندمان را افزایش دهیم و هم نسبت به سطح اشغال کمتر برای همان میزان تولید بهره ببریم.

تنها فرآوری کننده خاک مخلوط سولفوره
او با بیان اینک تولدی و فرآوری خاک مخلوط سولفوره مهمترین مزیت این کارخانه است، اظهار داشت: سمت و سوی تامین ماده معدنی در حال حرکت به سمتی است که خاک فرآوری مورد نیاز واحدهای ذوب روی باید از محل خاک سولفوره و مخلوط سولفوره تامین شود از ماه های ابتدایی فعالیت کارخانه به عنوان تنها مصرف کننده خاک مخلوط سولفوره انگوران بودیم و امروز نیز وقتی معدنی این ماده را عرضه میکند، به دلیل اینکه برای دیگران امکان فرآوری وجود ندارد تقریبا تنها خریدار این ماده معدنی از تهیه و تولید هستیم.

صادر کننده منتخب
مدیرعامل شرکت کیمیای زنجان گستران در خصوص بازار مشتریان گفت این شرکت علاوه بر تامین نیازهای داخل و شرکتهای ذوب، بازارهای صادراتی خود را در همین شرایط سخت ایجاد و حفظ کرد و از سال ۹۰ تاکنون، هر سال به عنوان منتخب و برگزیده صادر کننده استانی انتخاب شد او با اشاره به اینکه موضوع مهم برای یک تولید کننده حفظ حاشیه سود است، اظهار داشت تحقق این هدف در گروه تولید در یک راندمان مناسب است و منظور از آن تنها راندمان تولید نیست، راندمان مصرف انرژی نیز در شرکت کیمیا بهینه شده است.

رشد فروش سود
عباس بصیرپور، معاونت مالی شرکت کیمیای زنجان گستران، با بیان اینکه این شرکت در شش ماهه نخست سال ۲۱۶ میلیار ریال فروش داشته، اظهار داشت با توجه به پیش بینی فروش ۳۸۳ میلیارد ریال در سال ۹۴، هشت درصد مثبت بوده ایم که یعنی ۵۸ درصد مثبت بوده ایم. با توجه به اطلاعات ۹ ماهه فروش این شرکت در سه ماهه سوم ۱۱ میلیارد تومان بوده که نسبت به بودجه ارائه شده، ۱۱ درصد مثبت بوده است. فروش سال گذشته ۳۱۳ میلیارد ریال بوده است که باتوجه به شرایط LME و بازار اقتصادی یاران این شرکت نسبت به سال ۲۸٫۹۳ درصد رشد فروش داشته است . در شش ماهه نخست، ۴۱ میلیارد و ۸۴۷ میلیون ریال سود محقق شده است و برای شش ماهه دوم، ۳۰ میلیارد ریال سود پیش بینی میشود که در حال حاضر ۱۱ درصد رشد داشته‌ایم. میزان تولید شرکت در سال جاری ۷۵ هزار تن بوده که نسبت به سال گذشته ۸۵ هزار تن بوده مقداری کاهش داشته است ولی کیفیت و راندمان تولید افزایش یافته است. بصیرپور، حاشبه سود این شرکت را در سال جاری ۲۰ درصد اعلام کرد و گفت: شاخص‌های این شرکت از شاخص صنعت بهتر است وفروش و سود آن رشد داشته است حجم صادرات سال گذشته، دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال بوده است. در پایان سال نیز صادرات خواهیم داشت. در ابتدای سال جاری ۸۹۰ تن روی سولفوره صادر شده است صادرات شش ماهه اول سال حدود ۱۶ میلیارد ریال بوده است. در شش ماهه دوم نیز حدود سه هزار تن روی سولفوره صادر می‌کنیم.

افزایش سرمایه در سال ۹۵
ابراهیم جمیلی نیز تاکید کرد که میزان تولید، میزان هزینه ها و درصد فروش نسبت به سال گذشته در مقایسه با شرکتهای رقیب، مثبت بوده است در سال آینده افزایش سرمایه نیز خواهیم داشت از مهمترین اقدامات در حال انجام، افزایش تنوع تولید است باید توجه داشت که این شرکت ۱۰ سال معاف از مالیات است که تاکنون سه سال آن سپری شده است . این مسئله به سود سهامداران است.

فعلاً قصد عرضه بیشتر نداریم.
او در رابطه با اینکه آیا زمان عرضه سهام مناسب بوده یا خیر، با بیان اینکه در بورس دو نوع عرضه وجود دارد، گفت: برخی نهادها در راستای خصوصی سازی، موظف به شفاف سازی، ورود به بورس و کشف قیمت می‌شوند. ما برای افزایش اعتبار و شفافیت این اقدام را انجام میدهیم. ما با این عرضه ممکن است ضرر کنیم اما با حضور در بورس، اعتبار بیشتری کسب میکنیم و فعلاً قصد عرضه زیادی نداریم در حال حاضر ۱۰ درصد از سهام زیر ارزش واقعی عرضه شده و قیمت آن ۷۰ درصد زیر قمیت واقعی است لازم به ذکر است که ما دو شرکت دیگر نیز برای عرضه در بورس داریم که فعلا دست نگه داشته ایم جمیلی در خصوص تاثیر نوسان دلار بر صنعت با بیان اینکه قیمت های این گروه، جهانی است، اظهار داشت که اثر رشد قیمت دلار برای آنها مثبت است.قیمت LME و دلار بر فعالیت ما تاثیر به روز دارد.ما به عکس العمل بازار توجه نمیکنیم و بلافاصله قیمت LME را در دلار آزاد ضرب می‌کنیم.

سرمایه گذاری خارجی‌ها در سرب و روی
ابراهیم جمیلی در خصوص ورود سرمایه گذاران خارجی گفت: صنعت سرب و روی برای ورود خارجی ها بسیار مستعد است و پس از حل مشکلات برجام در آن سرمایه گذاری می‌شود تاکنون تماس‌های زیادی برای تعامل با شرکت کیمیا و زرین معدن صورت گرفته که تاکنون به دلیل محدودیت‌ها امکان این تعامل وجود نداشته است اما پس از رفع آنها امکان پذیر خواهد بود. او در پایان گفت: قول داده بودیم تا پایان سال جاری افزایش راندمان نقره داشته باشیم که محقق شد و خبر بسیار خوبی برای کشور است. تاکنون می‌توانستیم حدود ۴۰ درصد از خاک نقره بگیریم اما در حال حاضر دو برابر شده و میتوانیم ۸۰ درصد نقره بگیریم.

منبع: اطلاعات بورس