سیاست‌های دولت قبل،تولید سرب و روی را کاهش داد.
25, جولای, 2015
سرب و روی ایران؛ مهجور در داخل، مشهور در خارج
28, جولای, 2015
سیاست‌های دولت قبل،تولید سرب و روی را کاهش داد.
25, جولای, 2015
سرب و روی ایران؛ مهجور در داخل، مشهور در خارج
28, جولای, 2015

قیمت سرب و روی به کف رسیده است/معدن انگوران جوابگوی کارخانه های تولیدی نیست.

پیش بینی می شود با نزدیک شدن قیمت های سرب و روی به پایین ترین سطح خود، در ماه های آتی شاهد روند صعودی نرخ های این فلزات باشیم.

بررسی روند قیمت های سرب و روی در بازار جهانی نشان می دهد با دامه روند کاهشی این فلزات در هفته های اخیر شاهد کاهش نرخ های در بازار ایران نیز بودیم به گونه ای که هر کیلوگرم روی با عیار ۹۹٫۹۸ که در هفته های پایانی تیر ماه ۷۴۰۰ دلار بود اکنون بین نرخ های ۷۱۰۰ تا ۷۳۰۰ نوسان دارد.

برخی شرکت ها قیمت روی با عیار ۹۹٫۹۸ و ۹۹٫۹۷ را ۷۱۰۰ تا ۷۱۵۰ تومان به ازای هر کیلوگرم اعلام می کنند درحالی که برخی کارخانه های دیگر روی از سوی بعضی شرکت ها ۷۲۰۰ تا ۷۳۰۰ تومان قیمت گذاری می شود.

همچنین روی با عیار ۹۹٫۹۵ نیز در بازار داخل ۷۰۵۰ تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش می رسد.

علاوه براین، قیمت سرب با عیار ۹۹٫۹۸ درصد در بازار ایران به ۶۲۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است درحالی که اوایل سال به ۸۰۰۰ تومان نیز رسیده بود.

کارشناسان بازار داخل معتقدند با تنزل قیمت ها در هفته های اخیر، حجم معاملات نیز نسبت به ماه قبل کاهش یافته است اما پیش بینی می شود با توجه به سقوط قیمت ها و رسیدن آنها در روی به ۱۹۰۰ و در سرب به ۱۷۰۰ دلار در هر تن، از ماه آتی شاهد روند صعودی نرخ ها باشیم.

حسن حسینقلی، رییس کمیته سرب و روی خانه معدن ایران با اشاره به کمبود نقدینگی و روند نزولی قیمت ها در بازار گفت: با توجه به نزولی بودن بازارهای سرب و روی جهانی در بازار داخل نیز شاهد روند کاهشی قیمت ها هستیم اما پیش بینی ها حاکی از آن است که قیمت های روی و سرب به کف نزدیک شده و چنانچه بیشتر از این میزان کاهش یابد باید شاهد تعطیلی بسیاری از واحدهای سرب و روی در اقصی نقاط جهان باشیم.

وی نبود و بعضا کمبود نقدینگی در بین خریداران را از جمله مهمترین مشکلات واحدهای سرب و روی کشور برشمرد و گفت: تحریم ها و مشکلات انتقال وجه ناشی از آن و تامین مواد اولیه و خاک مورد نیاز واحدهای سرب و روی از دیگر موانعی است که پیش روی این واحدها وجود دارد.

حسینقلی ادامه داد: همچنین نحوه انعقاد قرارداد و قیمت گذاری خاک از سوی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، سهمیه بندی واحدهایی که نیازمند خاک هستند و نبود توجه کافی به بخش اکتشافات و معادن فعال از دیگر مشکلات کارخانه های سرب و روی کشور است.

وی افزود: مشکلات ذکر شده در بالا سبب تعطیلی بسیاری از واحدهای سرب و روی موجود در کشور شده و نیز واحدهایی که همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند تنها با ۳۵ درصد ظرفیت درحال کار هستند چراکه خاک معدن انگوران جوابگوی نیاز این تعداد واحد سرب و روی نبوده و معدن مهدی آباد نیز در مراحل اولیه بوده و باطله برداری آن تازه آغغاز شده است.

رییس کمیته سرب و روی خانه معدن در خاتمه گفت: پیشنهاد ما تقویت معادن کوچک سرب و روی به منظور تامین خوراک مورد نیاز واحدها تا زمان راه اندازی معدن مهدی آباد است.

این گزارش می افزاید، در بازارهای جهانی هفته گذشته میانگین قیمت روی و سرب درمقایسه با دو هفته قبل کاهشی بود و در روی میانگین قیمت فروش از ۲۰۴۹٫۲ دلار به ۲۰۰۶٫۱ دلار رسید و در بخش سرب نیز از ۱۸۲۶٫۹ دلار به ۱۷۶۱٫۳ دلار تنزل یافت.

البته در فلز سرب قیمت ها درطول هفته گذشته زیر ۱۸۰۰ دلار بود و حتی در روز پایانی هفته (۲۴ جولای) به ۱۷۰۶٫۵ دلار در هر تن رسید.

فلز روی نیز مجددا مرز ۲۰۰۰ دلار را در هفته گذشته شکست و در روز پایانی هفته ۱۹۵۸٫۵ دلار ثبت شد.

منبع: معدن ۲۴