تنوع ارزآوری با سرمایه‌گذاری در معدن
6, سپتامبر, 2015
سرمایه‌گذاری ایران در افغانستان
12, سپتامبر, 2015
تنوع ارزآوری با سرمایه‌گذاری در معدن
6, سپتامبر, 2015
سرمایه‌گذاری ایران در افغانستان
12, سپتامبر, 2015

جزر و مد قیمت سرب

با توجه به افت قمیتی که در این چند وقت اخیر در فلزات پایه مشاهده می‌شود، فلز سرب هم از این قضیه مستنی نیست. سرب هم در این چند وقت اخیر با کاهش قیمت مواجه شده و روند نزولی را مانند تمام فلزات پایه می‌گذارند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت فلز سرب در چند وقت اخیر با کاهش قیمت جهانی مواجه شده است و روند رو به نزولی را طی می‌کند. آخرین قیمت برای این فلز ۱۶۸۸ دلار به ازای هر تن بوده که این رقم پایین‌ترین نرخ برای این فلز طی چند سال اخیر میلادی بوده است.

در همین راستا، حسن حسین‌قلی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی در مورد علت کاهش قیمت جهانی سرب گفت: علت کاهش فلز سرب را می‌توان بیشتر به بحث اقتصاد جهانی، کم شدن رشد اقتصادی کشورهایی مثل چین و هند دانست.

او می‌گوید: افزایش قیمت سرب در اثر توسعه‌ای بود که ما در کشور چین و هند شاهد بودیم که این سرعت توسعه در کشور چین و هند بسیار بالا بود ولی در حال حاضر توسعه در این کشورها سرعت پایینی به خود گرفته است.

او می‌افزاید: یکی دیگر از علت‌های کاهش قیمت سرب را می‌توان کسادی بازار در کشور چین و هند دانست.

حسین قلی خاطر نشان کرد: گسترش تولید سرب در این چند ساله خیلی خیلی بیشتر از رشد مصرف سرب بوده است و این امر باعث شده عرضه این فلز در بازار بسیار زیاد و تقاضا کم باشد که این عدم تعادل در عرضه و تقاضا باعث شده که سرب با روند نزولی قیمت مواجه شود.

او در ادامه گفت: قیمت سرب از مسائل سیاسی تبعیت می‌کند. مثلاً نرخ بانکی در آمریکا، قیمت ارزها در بازارها، اتفاقاتی که در بورس شانگهای رخ داده و قمار بازی‌هایی که در فلزات می‌شود درکاهش قیمت سرب بسیار موثر و اثرگذار است.

حسین قلی تصریح کرد: در کل تقاضای سرب در بازار جهانی و داخلی کاهش پیدا کرده است و سرب تقریباً ۷۰ الی ۸۰ درصد تولیدی دنیا بازیافت می‌شود که بازیافت سرب درباتری ماشین‌ها استفاده می‌شود.

او افزود: با توجه به اینکه بازیافت سرب در باتری خودرو استفاده بسزایی دارد پس می‌توان گفت که اگر رشدخودرو در بازار داخلی وخارجی افت پیدا کند در قیمت سرب تاثیر مستقیمی دارد و این فلز هم با کاهش قیمت نیز مواجه خواهد شد.

حسین‌قلی در مورد قیمت سرب تا پایان سال ۹۴ گفت: در حال حاضر قیمت تمام فلزات پایه به کف رسیده است و سرب هم در حال حاضر در کف قیمت خود به سر می‌برد. قیمت سرب در حال حاضر ۱۷۰۰ یا ۱۸۰۰ دلار است و به نظر می‌رسد قیمت سرب بیشتر از این کاهش نخواهد داشت و شاهد ثابت ماندن قیمت سرب در چند ماه آینده خواهیم بود.

او در مورد تاثیر کاهش قیمت سرب جهانی در بازار ایران افزود: به هرحال ما همیشه در قیمت فلزات از بازارهای بین‌المللی تبعیت می‌کنیم. یعنی اگر قیمت فلزی در بازار جهانی کاهش یا افزایش قیمت پیدا کند در بازار ایران تاثیر گذار است. البته ما به دلیل اینکه سرب را هم می‌توانیم صادر و وارد کنیم پس در نتیجه قیمت سرب در بازار ایران هم تاثیر بسزایی دارد. در کل آنچه که مسلم است این است که ما به بازارهای جهانی وصل هستیم و یک مقداری مسائل تعرفه و مسائل ارزی در قیمت فلزات تاثیرگذار است.

وی گفت: اگر نرخ دلار در ایران بالا رود در این صورت صادرات سرب ما بسیار زیاد می‌شود و وارداد ما بسیار کاهش پیدا می‌کند.

در همین زمینه سیدرسول موسوی، معامله‌گر فلزات در مورد علت کاهش قیمت جهانی سرب گفت: بررسی‌های قیمت فلز سرب نشان می‌دهد که قیمت این فلز چکش خوار به طور کلی از ابتدای سال شمسی جز در نوساناتی کوتاه مدت،روند نزولی به خود گرفته است.

او افزود: بررسی قیمت‌های جهانی بیانگر این است که متوسط قیمت سرب در هفته گذشته ۱۶۹۷ دلار در هر تن بود که نسبت به هفته ما قبل از آن کاهش ۶۴دلاری را تجربه کرد. قابل توجه است که آخرین قیمت برای این فلز ۱۶۸۸ دلار به ازای هر تن بوده که این رقم پایین‌ترین نرخ برای این فلز طی چند سال اخیر میلادی بوده است.

بررسی تحولات داخلی

موسوی در ادامه خاطر نشان کرد: در کوتاه‌مدت با توجه به سیاست‌های دولت نسبت به کنترل نرخ ارز در قیمت‌های کنونی و رکود حاکم بر فضای اقتصادی و کسب و کار کشور و همچنین جو انتظاری موجود نسبت به نزول بیشتر قیمت فلزات اساسی و کاهش خریدهای عمده، انتظار افزایش قیمت چندانی را متصور نیستیم، چه‌بسا حتی با توجه به روند نزولی بازارهای جهانی با کاهش قیمت نیز در کوتاه‌مدت مواجه باشیم. اما در بلندمدت پیش‌بینی ثبات قیمت‌ها و یا حتی افزایش قیمت‌ها را برای سه‌ماهه چهارم میلادی متصور هستیم.

او در مورد شرایط صادرات سرب می‌گوید: در خصوص شرایط صادراتی، با توجه به ظرفیت و پتانسیل بالای این صنعت و همچنین گشایش بازارهای جهانی با توجه به رفع تحریم‌ها و برداشت شدن موانع صادراتی، کارخانه‌های تولیدی که هم‌اکنون با توجه به مشکلات تامین مواد اولیه و تحریم‌ها با ظرفیت‌های کمتر از ظرفیت‌های واقعی مشغول به تولید هستند و می‌توانند با حداکثر ظرفیت مشغول تولید شده و محصولات خود را علاوه برکشور‌های همسایه به کشورهای اروپایی صادر کنند که این موضوع سبب اشتغالزایی وهچنین رونق اقتصادی برای کشور خواهد شد.

موسوی در مورد بررسی تحولات جهانی تصریح کرد: فلزات پایه از جمله سرب و مصارف آن رابطه تنگاتنگی با روند اقتصاد جهانی دارد. وضعیت تقاضا در چین، رشد اقتصادی چین، افزایش و یا کاهش نرخ بهره در آمریکا، عرضه و تقاضا و همچنین موجودی انبارها در بورس فلزات لندن از عوامل مهمی هستند که بر روی قیمت سرب تاثیر گذار نیز هستند.

اوافزود: چین به جهت مصرف بالای بسیاری از فلزات اساسی، طبیعتاً مهمترین بازار سرب نیز به شمار می‌رود، تقریباً نزدیک به نیمی از تقاضای جهانی سرب متعلق به کشور پهناور چین است. نرخ رشد اقتصادی در نظر گرفته شده برای اقتصاد چین در سال جاری میلادی هفت درصد است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان امکان دستیابی به این نرخ با توجه به وضعیت مبهم اقتصادی جهان و چین پایین است. با این حال برخی از تحلیلگران معتقدند حتی با فرض رشد مناسب اقتصاد چین در حد هفت درصد هم نمی‌توان سبب افزایش تقاضا در فلزات و سرب به اندازه‌ای شد که شاهد رشد قابل ملاحظه‌ای در قیمت‌ها باشیم. وضعیت نامناسب اقتصادجهانی خصوصاً منطقه یورو همراه با بحران یونان و همچنین آمریکا که از مصرف‌کنندگان بزرگ فلزات اساسی هستند و نیز رشد ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر در اثر افزایش قریب‌الوقوع نرخ بهره در آمریکا طی ماه‌های آینده، مانعی در برابر افزایش قیمت محسوب می‌شوند.

موسوی در ادامه گفت: از عومل دیگر در کاهش نرخ سرب می‌توان به گزارش بورس فلزات لندن در خصوص افزایش ذخایر سرب در انبارهای تحت نظارت این بورس اشاره کرد.

وی افزود: این احتمال وجود دارد که بر مبنای روند سنتی بازار فلزات اساسی در سه ماهه چهارم میلادی جاری در جهان با افزایش قیمت‌ها رو‌به‌رو باشیم، چرا که بخش عمده تولیدات فلزات اساسی در نیمکره شمالی صورت می‌گیرد و در فصل زمستان و با کاهش دمای هوا تولید مواد معدنی و فلزات نیز با کاهش مواجه است، کاهش قیمت کنونی فرصت مناسبی برای مصرف‌کنندگان صنعتی و به خصوص تولیدکنندگان باتری است تا خرید‌های خود را در قیمت‌های نازل کنونی تثبیت کنند.

منبع: ماین نیوز